Curriculum.nu

Slava Bowman - Unsplash.com

KNAG en curriculumherziening

Curriculum.nu is een overheidsinitiatief om een nieuw curriculum te ontwerpen voor basis- en voortgezet onderwijs. In totaal negen ontwikkelteams zijn in het voorjaar van 2018 aan de slag gegaan om te bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen. 

Maart 2020

Op 5 maart was het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over Curriculum.nu. Voorafgaand aan dit overleg heeft het KNAG een brief gestuurd aan de Vaste Commissie voor OCW om het belang van wereldoriëntatie in het primair onderwijs te benadrukken. Tine Béneker (hoogleraar Geografie & Educatie UU) en Carla van Boxtel (hoogleraar Vakdidactiek van het geschiedenisonderwijs UvA) betogen dat wereldoriëntatie een uitgelezen kans biedt om begrijpend lezen en burgerschap te versterken.

Wereldorientatie om begrijpend lezen en burgerschap te versterken - Beneker & Van Boxtel.pdf
Download dit document (90.74 KB)

Januari 2020

Op 20 en 27 januari heeft de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hoorzittingen gehouden zodat de leden van de commissie aan docenten, wetenschappers, vakverenigingen en andere belanghebbenden konden vragen wat hun standpunten over Curriculum.nu zijn. De leden vergaarden informatie om op 5 maart de bespreking van de voorstellen in de Tweede Kamer goed geïnformeerd te beginnen.

Namens het KNAG voerde Tine Béneker, ons bestuurslid onderwijs, het woord. Zij benadrukte het belang van aardrijkskunde in zowel primair onderwijs als voortgezet onderwijs. Luister en kijk dit hier terug:

    Hier leest u de standpunten die het KNAG vooraf instuurde als input voor het gesprek:

    KNAG standpunten voor hoorzitting OCW.pdf
    Download dit document (112.36 KB)

    November 2019

    Op verzoek van Curriculum VO heeft het KNAG een advies gegeven over hoe aardrijkskunde kan bijdragen om de doelstellingen van de curriculumherziening te verwezenlijken in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Hieronder kunt u het advies downloaden.

    2019 november - KNAG-advies examenprogramma aardrijkskunde in relatie tot Curriculum.nu.pdf
    Download dit document (110.52 KB)

    Oktober 2019: Presentatie voorstellen en reactie KNAG

    De ontwikkelteams hebben op 10 oktober 2019 hun voorstellen gepresenteerd. Kijk op curriculum.nu/voorstellen naar de voorstellen per leergebied en algemene informatie.

    Het KNAG heeft een reactie hierop geschreven. Het KNAG vindt dat de opbrengst potentie heeft en dat er interessante aanknopingspunten zitten in de aangeleverde bouwstenen, maar dat er nog wel veel moet gebeuren. Hier downloadt u de hele reactie:

    2019 oktober - Reactie KNAG op eindvoorstellen Curriculum.nu.pdf
    Download dit document (120.46 KB)

    Maart 2018 - augustus 2019

    Laatste feedbackronde Curriculum.nu 

    Van 7 mei t/m 11 augustus 2019 kon er feedback gegeven worden op de conceptvoorstellen van de verschillende ontwikkelteams. Het KNAG heeft als vakvereniging feedback gegeven op de conceptvoorstellen Burgerschap, Digitale geletterdheid, Mens & Maatschappij en Mens & Natuur. 

    2019 juni - Feedback KNAG op Burgerschap.pdf
    Download dit document (132.01 KB)
    2019 juni - Feedback KNAG op Digitale Geletterdheid.pdf
    Download dit document (144.43 KB)
    2019 juni - Feedback KNAG op M&M.pdf
    Download dit document (202.22 KB)
    2019 juni - Feedback KNAG op M&N.pdf
    Download dit document (210.75 KB)

    Visiedocument

    Curriculum.nu heeft alle vakverenigingen gevraagd een beknopt visiedocument op te stellen op grond waarvan de ontwikkelteams aan de slag kunnen. De ontwikkelteams die het bestaande curriculum gaan herzien bestaan uit leerkrachten en schoolleiders. De tussenproducten van alle ontwikkelteams zijn openbaar beschikbaar.

    Consultatiefases

    Tijdens de eerste consultatiefase heeft het KNAG gereageerd op de conceptvisies van de ontwikkelteams Burgerschap, Digitale geletterdheidMens & Maatschappij en Mens & Natuur

    Daarnaast heeft het KNAG, samen met de vakverenigingen van geschiedenis, maatschappijleer, economie en filosofie, een brief geschreven aan het ontwikkelteam Mens & Maatschappij. In deze brief wordt benadrukt dat de kracht van bestaande vakken uitgangspunt moet zijn van het ontwikkelteam. Samenhang kan op verschillende manieren worden bereikt door de perspectieven van onze vakken te combineren, maar een verplicht samengaan van vakken in een leergebied achten wij onwenselijk en in tegenspraak met de politieke besluitvorming die aan Curriculum.nu vooraf ging.

    De ontwikkelteams presenteren na de ontwikkelsessies de (tussen)opbrengsten, hun dilemma’s en vragen. Klik door voor de tussenproducten van Digitale geletterdheid, Burgerschap, Mens & Natuur en Mens & Maatschappij. Elk ontwikkelteam formuleert een aantal consultatievragen. Na iedere ontwikkelsessie vinden consultatieperioden plaats. De ontwikkelteams werken in de komende periode en de ontwikkelsessie in februari verder aan de bouwstenen. Na deze sessie volgt in mei een lange consultatieperiode, waarin u feedback kunt geven op de (dan aangevulde, aangescherpte en uitgewerkte) bouwstenen. U kunt op deze vragen antwoorden via de website van curriculum.nu. Alle feedback wordt verzameld en teruggegeven aan het ontwikkelteam. De leden van het ontwikkelteam zullen dit met elkaar bespreken en bepalen hoe ze op basis hiervan hun visie aanscherpen. 

    Voortraject

    In het voortraject naar Curriculum.nu (en de voorloper OnsOnderwijs2032) heeft het KNAG de belangen van het aardrijkskundeonderwijs zo goed mogelijk behartigd. Hieronder zijn enkele brieven te lezen die in het kader hiervan zijn geschreven. Voor het vak aardrijkskunde is het belangrijk om in de ontwikkelteams goed vertegenwoordigd te zijn en zo ons vak de stevige positie te geven die het verdient. Naar aanleiding van de contacten is aardrijkskunde toegevoegd aan het leergebied Mens & Natuur. 

    Nieuwsberichten

     

    Brieven

    Ontwikkelsessie 1 - Reactie gezamenlijk vakverenigingen Mens Maatschappij.pdf
    Download dit document (133.29 KB)
    Ontwikkelsessies 1 - Reactie conceptvisie Burgerschap.pdf
    Download dit document (1.79 MB)
    Ontwikkelsessies 1 - Reactie conceptvisie Digitale Geletterdheid.pdf
    Download dit document (1.1 MB)
    Ontwikkelsessies 1 - Reactie conceptvisie Mens Maatschappij.pdf
    Download dit document (1.37 MB)
    Ontwikkelsessies 1 - Reactie conceptvisie Mens Natuur.pdf
    Download dit document (2.15 MB)
    2017 augustus - Brief KNAG aan staatssecretaris over aardrijkskunde in Mens & Natuur.pdf
    Download dit document (785.24 KB)
    2017 april - Brief - Rondetafelgesprek curriculumherziening po en vo met vaste kamercommissie ocw.pdf
    Download dit document (148.98 KB)
    2016 september - Pitch KNAG - reactie op Ons Onderwijs 2032 tijdens bijeenkomst PVVVO.pdf
    Download dit document (358.06 KB)
    2016 mei - Reactie KNAG op eindadvies Platform Onderwijs 2032 naar Onderwijscooperatie.pdf
    Download dit document (395.97 KB)
    2016 mei - Ingezonden artikel kranten - Ruim baan voor aardrijkskunde.pdf
    Download dit document (261.84 KB)
    2016 februari - Reactie KNAG op eindadvies Platform Onderwijs 2032 naar de commissie Ons Onderwijs 2032.pdf
    Download dit document (684.24 KB)