Zie Zo Marokko

Marokko
FOTO: THOMAS MALUCK/FLICKR
Sahara, Marokko

Opdracht klas 1: Reisgids maken

ter voorbereiding van het bezoek aan tentoonstelling Zie Zo Marokko in het Tropenmuseum te Amsterdam.

 

Organisatie: Groepjes van vier leerlingen maken een reisgids van twaalf bladzijden (A4- formaat) waarvan ongeveer zeven bladzijden tekst en drie bladzijden afbeeldingen (deze tien bladzijden tekst en afbeeldingen wel mengen). Ook worden twee bladzijden gereserveerd voor een kaart van Marokko met daarop de gekozen reisroute en uitleg waarom die plaatsen en gebieden gekozen zijn.

Les 1
Voorbereiding, uitleg project, groepjes vormen (zorg er met zijn allen voor dat iedereen bij een groepje komt), uitleg over de atlaskaarten (zie Bosatlas bladzijde 182 en 183), uitleg bij het statistisch overzicht met Nederland bij Europa, bladzijde 256  en Marokko op bladzijde 258. Uitleg bij bepaalde begrippen, onder andere BNP, sterkte economie. 
Stel je voor dat jij samen met drie medeleerlingen een eigen reisbureau hebt, dat gespecialiseerd is in Marokko-busreizen. Elk jaar maken jullie een nieuwe reisroute in een deel van Marokko met aandacht voor cultuur en natuur. Jullie gids met extra informatie over het land en de cultuur is zo aantrekkelijk gemaakt dat veel mensen bij jullie een busreis boeken (de prijs van de reis hoeven jullie niet uit te rekenen).

Les 2
De groepjes zijn bekend en je gaat in het leslokaal werken met de atlas. De kaarten en het statistisch overzicht worden bestudeerd.
Jullie schrijven de belangrijkste zaken op die jullie bijzonder vinden. Zoals reliëf, grootte land en bevolking, bevolkingsspreiding, klimaat, bestaansmiddelen, gemiddeld inkomen (BNP per hoofd)  vergeleken met Nederland enzovoorts. Maak steeds een 'kopje' bij de rubriek of paragraaf. Kijk hoe je aardrijkskundeboek is ingedeeld.
Huiswerk: ieder van jullie werkt een deel netjes uit en slaat dat op. Geef elkaar taken op. Vraag de docent in de klas om uitleg als je iets niet begrijpt.

Les 3
Je werkt in het computerlokaal  om nog meer gegevens op te zoeken. Verdeel de taken, zodat niet iedereen hetzelfde opzoekt. Onderwerpen: godsdienst (Islam en vijf zuilen), gebruiken en gewoonten, opbouw van een Arabische stad (zie ook atlaskaart 183),  bestuur, Marokkaanse keuken, scholing jongens – meisjes, verschillen stad en platteland, wanneer kwamen de Marokkaanse gastarbeiders naar Europa en waarom toen? Hoeveel Marokkanen wonen er in Nederland ? Maak weer 'kopjes' bij de paragraaf of rubriek en zoek er passende afbeeldingen bij.
Geef elkaar weer huiswerk op. Ieder werkt een deel thuis uit en slaat dat op.

Les 4
Opnieuw computerlokaal. Nu werk je aan de kaart van Marokko waar jullie route op komt. Wat is interessant om te bezoeken? De busreis duurt acht dagen, dus let op de afstanden. De mensen willen veel zien, maar niet de hele dag in de bus zitten. (let op: schaal van de kaart). Jullie kiezen samen wat er bezocht gaat worden en geven daar uitleg bij waarom dat de moeite waard is. Kijk naar sites van reisbureaus, kijk naar verschillende beschrijvingen van reizen door Marokko. Waar gaan zij heen? Lijkt jullie dat ook interessant?
Huiswerk: Na deze vier lessen thuis alles uitwerken tot een mooi geheel. 

Let op! Je moet je eigen woorden kiezen en je eigen zinnen formuleren. Geen knip- en plakwerk van Google. Daarop wordt gecontroleerd.

Extra
Maak een mooie voorpagina (dat is extra). Haal plaatjes, grafieken enzovoorts van internet of uit een gids van een reisbureau. Jullie kunnen ook in de mediatheek werken na schooltijd. Verdeel de taken goed, werk goed samen. Jullie lezen elkaars gedeelte goed en kritisch na. Geef elkaar commentaar zodat het totaal beter wordt. Maak een mooie 'lay-out' of bladspiegel, zodat het prettig leest.                         

Het cijfer  van de reisgids geldt voor ieder groepslid, mits de inbreng gelijkwaardig is. Het cijfer telt twee keer mee.

Veel succes en plezier, 
docenten aardrijkskunde, Murmellius Gymnasium

Zie Zo Marokko BEOORDELING REISGIDS KLAS 1.pdf
Download hier het beoordelingsformulier
Download dit document