A4 is geen feestje

17 oktober 2017
reactie
Opinie
FOTO: MARCO RAAPHORST/FLICKR

Reactie

Op artikel Betere leefomgeving door een snelweg, uit Geografie september 2017.

 

Jack van Soest, inwoner Vlaardingen:

Ik heb uw artikel in Geografie als inwoner van Vlaardingen en forens met veel belangstelling gelezen. Het moet me van het hart dat ik het een nogal eenzijdig artikel vind, omdat de nadruk gelegd wordt op de 'mooie' bestuurlijke samenwerking in het IODS na het doorbreken van de impasse door gedeputeerde Marnix Norder in 2001 en de prachtige inpassing in het landschap. Het artikel gaat echter helemaal niet in op de vele 'rimpelingen' die er rond de aanleg hebben plaatsgevonden. Hieronder enkele punten.

Zo was er stichting A4 met Vaart die een plan indiende om de A4 aan te leggen in een verdiepte tunnelbak met daarboven een vaart. Hoewel technisch uitstekend te realiseren en mogelijk zelfs goedkoper dan het oorspronkelijke project, wilden toenmalig minister Eurlings en Rijkswaterstaat hier niet op ingaan.

Er waren ernstige bezwaren van omwonenden, Milieudefensie, actiegroepen enzovoorts tegen de aanleg van de A4. Hun argumenten zijn op 6 juli 2012 door de Raad van State verworpen. Welke argumenten waren dat? Daar lees ik niets over.

De landtunnel is aangelegd met cement-bentonieten wanden en zónder afsluitende betonnen vloer, dit laatste omdat er op veertig meter diepte een afsluitende kleilaag ligt die het grondwater tegenhoudt. Dit zou een flinke besparing opleveren op deze toch al bizar dure weg. Helaas bleek al snel dat goedkoop duurkoop was. Het cement-bentoniet en met name de afdichting tussen de bentonietplaten, liet veel meer water door dan berekend en ook de kleilaag bleek zo lek als een mandje, omdat Rijkswaterstaat in de jaren ‘70 zelf zandpalen door die kleilaag had aangebracht. Rijkswaterstaat was dit vergeten..

Dit betekende dat er veel meer water moest worden weggepompt dan de 400 kubieke meter per etmaal die in de vergunning stond. Zomer 2016 werd er dagelijks zelfs 2600 kubieke meter(!) weggepompt. Gemeente Midden-Delfland en Hoogheemraadschap Delfland waren hier niet blij mee, om het eufemistisch uit te drukken. 'Zomaar' water wegpompen kan niet in dit kwetsbare veengebied. Men is als de dood voor extra inklinking in dit gebied dat sowieso al 0,5 - 1 centimeter per jaar daalt.

Zomer 2015 stabiliseerde de retourbemaling zich door reparaties aan de afdichting tussen de bentonietplaten tot 1100 kubieke meter per etmaal. Na aanvullend onderzoek (erg interessant, zeer vermeldenswaard) gaat Hoogheemraadschap Delfland 15 december 2015 knarsetandend akkoord met de verhoogde retourbemaling.

In 2016 is Stichting De Batavier door de Raad van State in het gelijk gesteld in de kwestie van de watervergunning en het deels terugpompen van grondwater in Midden-Delfland.

In oktober 2016 trof A4all een schikking van € 750.000 met het Openbaar Ministerie wegens het overtreden van milieuregels bij de aanleg van de A4.

Eind december 2016 blijkt dat de filedruk richting Den Haag, sinds de opening van de A4 Delft - Schiedam, met 59 procent is toegenomen (cijfers VID).

De geluidsoverlast blijkt lokaal (Den Hoorn en het buurtschap Hodenpijl) hoger dan verwacht en zelfs boven de bestuurlijk afgesproken norm (agendapunt raadsvergadering Midden-Delfland 14 februari 2017).

In augustus 2017 stuurt de minister een brief aan de Tweede Kamer en de betrokken gemeentes dat diverse tunnels - waaronder de Ketheltunnel - mogelijk niet voldoen aan alle brandwerende eisen.

Samenvattend: de A4 is geen feestje

De verkeersdrukte is alleen maar toegenomen. Dit hadden veel verkeersdeskundigen overigens wel verwacht, maar niet zó snel al. Het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving constateerden voorjaar 2016 al - nadat de TU Delft dit in 2013 ook al had gedaan - dat investeren in infrastructuur eigenlijk weggegooid geld is. Het is ook wiskundig aangetoond dat meer wegen leiden tot meer files.

En nu staat onze regio ook nog een Blankenburgtunnel te wachten...