Geo-ict sterk in verandering

23 mei 2023
Auteurs:
Joop van der Schee
emeritus hoogleraar onderwijsgeografie
Dit artikel is verschenen in: geografie juni 2023 - lustrumeditie
150 jaar KNAG
onderwijs
Kennis
FOTO: JOOP VAN DER SCHEE
Een proefles met geo-ict op het St. Nicolaas Lyceum in Amsterdam twintig jaar geleden.

Als je docenten vraagt naar de grootste verandering in het aardrijkskundeonderwijs van de afgelopen jaren, noemen ze digitalisering en geo-ict vaak als eerste. De introductie en diffusie van geo-ict gingen echter met horten en stoten, en nog steeds zijn er uitdagingen.

 

De eerste computers in het onderwijs verschijnen vanaf de jaren 1960 in de Verenigde Staten, vooralsnog mondjesmaat en met erg beperkte mogelijkheden. In Nederland geldt 1982 als startjaar van wat dan ‘nieuwe informatietechnologie’ (NIT) in het onderwijs heet. Scholen krijgen budget om wat hardware aan te schaffen en de training van docenten komt op gang. Grote scholen hebben wel tien pc’s. Die worden gebruikt in diverse schoolvakken, maar wiskunde en natuurkunde gaan in de praktijk vaak voor. Bij sommige projecten kan aardrijkskunde meedoen, maar regelmatig valt ons schoolvak buiten de boot.

Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.