Uit het KNAG-archief: GeoWeek

16 juni 2023
Auteurs:
Ronald Kranenburg
hoofdredacteur Geografie, KNAG
Dit artikel is verschenen in: geografie juni 2023 - lustrumeditie
150 jaar KNAG
Kennis
FOTO: GEOWEEK
Bujar Nushi van ingenieursbureau DHV laat leerlingen werken met de Map Table tijdens de GeoWeek 2010.

De geo-informatiesector worstelt in 2006 met de vraag hoe ze jongeren kan interesseren voor het werk in geo-bedrijven. Gelukkig wordt niet gekozen voor het uitdelen van folders op scholen. Leerlingen zélf laten beleven hoe interessant het werkveld is, heeft veel meer effect. En zo ontstaat in 2006 de GeoWeek van het KNAG. Bettie Rombouts en Dick Rozing bedenken het format en lopen zich de benen uit het lijf om scholen en geo-bedrijven warm te maken voor het initiatief. Ruim veertig bedrijven en organisaties uit het hele land, zoals Rijkswaterstaat, Kadaster, TNO, educatieve uitgeverijen, universiteiten, hogescholen en musea, zeggen toe hun deuren te openen voor scholieren van 10 tot 15 jaar. Het koppelen van vraag en aanbod blijk niet eenvoudig, maar de week wordt een groot succes. Tweeduizend scholieren gaan in november blauwbekkend op expeditie en vrijwel onmiddellijk wordt besloten om in 2007 opnieuw een GeoWeek te organiseren. De twee bedenkers zijn er dan al niet meer bij betrokken. Voor de organisatie zoekt het KNAG ieder jaar een jonge, enthousiaste, net afgestudeerde kracht die zich hier enkele maanden op wil storten. Het duurt tot 2010 voordat een van hen bedenkt dat het voorjaar een veel betere tijd is om met leerlingen op expeditie te gaan. De verslagen van de eerste jaren tonen groei. Meer deelnemende leerlingen, meer bedrijven, meer expedities. Zo is de GeoWeek aan de vooravond van de covid-19-epidemie een activiteit waar meer dan vijfduizend leerlingen aan meedoen en zo’n honderd bedrijven bij zijn betrokken. Vanaf het begin staat in de GeoWeek ‘zelf doen’ centraal. Scholieren ontdekken wat er in hun eigen omgeving speelt. Ze duiken in de plannen van overheid en bedrijven en komen erachter hoe die tot besluiten komen. En ze gaan zelf aan de slag met het verzamelen van gegevens door bijvoorbeeld grondboringen en land- en waterkwaliteitsmetingen. Daarvoor hoef je niet per se met de bus naar de Randstad. De expedities in de GeoWeek liggen door heel Nederland, altijd op fietsafstand van school. En zo niet, dan kun je online aan de slag. Behalve instellingen binnen de geo-sector en het openbaar bestuur participeren ook veel bedrijven in de bodem- en watersector. Hier toont zich het uitgebreide netwerk van praktijkgeografen. Heel divers qua werkplekken, maar met een gezamenlijke passie voor geografie. Wat niet af te leiden valt uit de KNAG-archieven, is of de geo-sector de jonge deelnemers zo heeft ‘gegrepen’ dat ze daadwerkelijk geo-professionals zijn geworden. Duidelijk is wel dat vele tienduizenden leerlingen dankzij vele geo-professionals in de GeoWeek kennis hebben gemaakt met het vakgebied.

Tienduizenden scholieren hebben dankzij vele geo-professionals kennis gemaakt met het vakgebied