Hoeveel kilometer legt je kleding af?

Deze opdracht kun je gebruiken als introductie op het onderwerp globalisering en handel. Door dit thema te koppelen aan het dagelijks leven van leerlingen, creëer je bewustwording over het feit dat ze, bijvoorbeeld via de kleding die ze dragen, verbonden zijn met verre plaatsen (en mensen). 

De opdracht

  • Laat leerlingen de labels in hun trui, broek en T-shirt bekijken om erachter te komen waar deze gemaakt zijn. 
  • Laat ze de landen van herkomst opzoeken in de atlas of via Google Maps
  • Vervolgens berekenen ze het aantal kilometers dat hun kleding (hemelsbreed) heeft afgelegd en noteren ze deze gegevens in een spreadsheet. 
  • Bereken de kledingkilometers voor de hele klas.
  • Laat de leerlingen het gemiddelde voor één set kleding berekenen. Wat is de gemiddelde afstand per kledingstuk?
  • Bespreek waarom kleding niet langer lokaal wordt gemaakt, zoals vroeger vaak gebeurde. 

Achtergrondinformatie
Na deze introductie kun je verder ingaan op globalisering en de positieve en negatieve aspecten ervan. De opdracht is nog uit te breiden door ze live te laten zien hoe spullen worden vervoerd. Dit kan met de interactieve kaart https://www.marinetraffic.com/ (cargo vessels). Laat de leerlingen schatten welk deel van de goederen wereldwijd over water worden vervoerd (90%) en wijs de belangrijkste scheepvaartroute van Azië naar Europa aan (via het Suezkanaal). De leerlingen kunnen met de atlas de afstand van een van hun kledingstukken per schip berekenen of zelfs de route die de schepen volgden vóór de opening van het Suezkanaal. Je kunt ze ook wijzen op de scheepvaartroute via de Noordelijke IJszee naar de Grote Oceaan langs de noordkust van Siberië. Door het smelten van het poolijs is daar tegenwoordig een aantal maanden per jaar een ijsvrije doorvaart mogelijk. 

Naar: Tanner, J. & Whittle J., 2020. The Everyday Guide to Primary Geography: Maths.