Hoogleraar Urban Mobility Futures: de fiets als lens
Marco te Brömmelstroet, ook wel bekend als de fietsprofessor, is benoemd tot hoogleraar Urban Mobility Futures aan de Universiteit van Amsterdam. De kersverse professor gaat zich bezighouden met onderzoek rondom onder andere smart cities, fietsinnovaties en zelfrijdend vervoer.
De leerstoel is gekoppeld aan BAM Infra en daarmee is er een directe relatie tussen onderzoek en grootschalige projecten die over mobiliteitssystemen gaan. Zo wordt bijvoorbeeld gekeken naar de maatschappelijke kosten en baten van snelfietsroutes. Maar de focus zal vooral liggen op het bestuderen van de sociale impacts van mobiliteitsinnovaties waarbij nieuwe technologie wordt ingezet zoals deelmobiliteit, Mobility as a Service, slimme verkeerslichten en snellere e-fietsen. Al deze innovaties zijn niet waardevrij, maar versterken een bepaald beeld van mobiliteit (sneller en soepeler is beter) terwijl het ook verandert hoe we als mensen met elkaar -en onze spullen- omgaan in onze openbare ruimte.
Binnen de leerstoel is ook onderwijs van belang. Er is behoefte aan wetenschappelijke opleidingen die studenten leert om te gaan met complexiteit van stedelijke- en mobiliteitsopgaves. Dit vraagt een andere inzet van huidige, vaak disciplinair ingestoken opleidingen en innovaties zoals summer schools, MOOCS en transdisciplinaire samenwerkingen tussen onderwijs, onderzoek en praktijken.
Fiets in het onderzoek
In het onderzoek naar de wederzijdse relaties tussen mobiliteit, ruimte en de maatschappij in Nederland biedt de fiets een goede lens om complexe veranderingen te ontrafelen. Omdat de fiets enerzijds zo gewoon is en anderzijds zo zichtbaar. Daarbij wordt de fiets wereldwijd gezien als een belangrijk – simpel – ingrediënt om een veelheid aan belangrijke – complexe – stedelijke problemen op te lossen.
De fiets biedt een goede lens om complexe veranderingen te ontrafelen
De onderzoeker is daarin niet de scherprechter die een bepaalde oplossing promoot, maar de honest broker die ontrafelt hoe we ons begrip van zowel problemen, oplossingen als hun effecten kunnen verbreden. Daarin is dus niet de auto het probleem, maar een sterke proxy voor veel van onze huidige mobiliteitsproblemen. En de fiets niet de oplossing, maar een proxy voor mogelijke oplossingsrichtingen.