Een reusachtige bezoeker

Vertel de klas, bijvoorbeeld in een spannend verhaal, dat een reus de school wil bezoeken. Het enige probleem is dat hij 3 meter lang is. 
Verdeel de klas vervolgens in kleine groepen en geef ze meetlinten en een basiskaart van de school. De groepen lopen door verschillende delen van de school en markeren op hun kaarten de plaatsen waar de reus gemakkelijk naartoe kan gaan en de plaatsen waar hij moeilijk kan komen. Terug in de klas bedenken de groepen samen een toegankelijke route voor de reus door de hele school. Ze maken daar een kaart van met nuttige aantekeningen voor de reus en brengen vervolgens bordjes aan rond de school met teksten als 'Pas op je hoofd, buig 50 cm omlaag!'

Achtergrondinformatie bij de opdracht

Vakinhoudelijke aardrijkskundige doelen: kaarten lezen en maken en gegevens verwerken, presenteren en evalueren. 
Vakinhoudelijke rekenkundige doelen: onderzoek en probleemoplossing, logisch denken, berekenen, meten, gegevens verwerken.

Naar: Tanner, J. & Whittle J., 2020. The Everyday Guide to Primary Geography: Maths.