Literatuur en achtergrondinformatie
Boeken en artikelen
• Adang, A., & Blankman, M. (2020). De wereld in met aardrijkskunde. Bussum: Uitgeverij Couthinho.
• Blankman, M., & Boonstra, A. (2023). Basisvaardigheden en wereldoriëntatie. Geografie november/december, 34-36.
• Boonstra A., & Peters, A. & Westerveen, F. (2020). Geowijzer. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
• Boxtel, C. van, Béneker, T., Leur, T. de, Smits, A. (2020). Aardrijkskunde en geschiedenis op de basisschool. Inspirerende didactische aanpakken uit internationaal onderzoek.
• Bruijne, M. de, Hajer, M., Meelis, I. van, & Middelweerd, A. (2023). Hoe geef je vorm aan effectief taalgericht vakonderwijs?.
• Bunte, L., & Hartman, J. (z.d.). Een inkijkje in de praktijk: Close Reading in de aardrijkskundeles. Expertis Onderwijsadviseurs.
• Dijk, Y. van, & Klaver, M.J. (2023). Gemiste kansen en blinde vlekken: Drie adviezen voor taal bij wereldoriëntatie. Tijdschrift Taal, 14(23).
• Hajer, M., & Meestringa, T. (2020). Handboek taalgericht vakonderwijs. Bussum: Uitgeverij Couthino.
• Hajer, M. & Meestringa, T. (2022). Taalsteun: meer dan een grabbelton. Tijdschrift Taal, 12(14).
• Hansum, A., & Van der Worp, J. (2023). Werken met vaktaal bij aardrijkskunde. Geografie november/december, 36-38.
• Lapp, D. (2018). Close reading, werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Uitgeverij Pica.
• Lewis, L. (2014) Geography and language development. In S. Scoffham, Primary Geography Handbook. Sheffield: Geographical Association.
• Kleinhuis, M. & de Pril, A. (2024). Van harte aanbevolen: kinderboeken voor in de klas. Geografie 24/1, 37-39
• Scoffham, S. & Owens, P. (2017). Teaching Primary Geography. Bloomsbury Education.
• Van Mechelen, A., & De Klerk, A. (2023). Mentaal klittenband: kennis, een voorwaarde voor tekstbegrip. Junioruniversiteit Magazine, 6.
• Woltz, A. (2019). Haaientanden. Amsterdam: Stichting Propaganda van het Nederlandse Boek ter gelegenheid van de Kinderboekenweek 2019.
Websites en media
• SLO basisvaardigheden: taal-Nederlands
• SLO taalgericht vakonderwijs
• Expertisecentrum Mens en Maatschappijvakken: taalgericht vakonderwijs
• Leesbevordering in de klas
• Scaffolding: praktische inzichten en voorbeelden
• Leraar 24 didactiek: scaffolding
• Close reading: wat is het en hoe pas je het toe in het onderwijs?
• NRC opinie onderwijsblog: Weg met het vak ‘begrijpend lezen’?
• NRC brieven: Kennis van de wereld is belangrijke pijler voor leesonderwijs
• Volkskrant: Van oppervlakkig lezen naar tekstbegrip én leesplezier