Materiaal AR Sandbox
Een AR sandbox bouwen is zo eenvoudig of ingewikkeld als je het wil maken. De enige harde vereisten zijn een beamer, Kinect-camera, iets om die allebei aan op te hangen, en een PC met Linux. Op deze pagina staat alle informatie die nodig is om een sandbox te bouwen, de software te laten werken en leerlingen er iets mee te leren.
De eerste stop voor alle informatie over de bouw en kalibratie van de sandbox is de website van Oliver Kreylos.
Er is een overzicht met veelgestelde vragen.
Hardware
De eisen aan de hardware staan hier onder het kopje Instructions. Belangrijke punten:
- Check voor aanschaf van een computer of er voor de grafische kaart drivers beschikbaar zijn van de fabrikant voor Linux. Dit is gewoonlijk het geval voor nVidia maar niet voor AMD. Gebruik als het kan het aangeraden type grafische kaart.
- Check voor aanschaf van een projector of het een short-throw-projector is, in staat dus om over korte afstand een scherp beeld te projecteren. Een ander type beamer zal een onscherp beeld op het zand geven. Gebruik als het kan het aangeraden model projector.
- Constructie van de zandbak kan op allerlei manieren.
Software
De sandboxsoftware loopt op het besturingssysteem Linux, in het beste geval Linux Mate. Ubuntu volstaat ook. Een punt van overweging is dat de driver voor de grafische kaart werkt onder de gekozen versie van Linux. Gebruik als het kan de aangeraden versie.
De makkelijkste manier om de software te installeren is door te zorgen dat de PC verbonden is met internet en dan de stappen op deze website te volgen. Daarbij kunnen telkens de commando's gekopieerd worden in de Linuxterminal.
Een instructievideo waarin het hele proces doorlopen wordt: From-scratch AR Sandbox Software Installation
Didactiek
Wat kun je nu precies met de AR sandbox? In deze sectie vind je materiaal dat kan helpen om leerlingen met de sandbox aan het leren te krijgen.
- Een overzichtsartikel over toepassingen van de AR sandbox op EOS.
- Een Engelstalige poster voor het leren over stroomgebieden.
- Hieronder staan drie leeractiviteiten die onder begeleiding van een docent met de sandbox uitgevoerd kunnen worden:
- Wiebke Gossens ontwikkelde een opdracht waarbij expertgroepjes elk een andere landschapsvorm uitwerken in de AR sandbox als onderdeel van een bredere oefening in werken met topografische kaarten. Voor de totale opdracht staan (delen van) vier lessen: een inleiding, twee lessen waarin groepjes beurtelings met de sandbox werken, en een afsluitende les waarin de groepjes hun bevindingen aan elkaar presenteren.
- De sandbox van Dennis Hunink op Develstein College in actie.
- Momenteel onderzoekt Ilse Koffijberg de didactische waarde van de AR Sandbox, met name de waarde voor leren door embodied cognition. Zij heeft daar dit stukje over geschreven.