Pabo Netwerkdag inschrijven
Je inschrijving is compleet na afronding van de betaling. Na betaling ontvang je per mail een bon ter gebruik voor declaratie.
Programma
9.30 – 9.50 Inloop
9.50 – 10.00 Welkom en opening
10.00 – 10.30 De wereld in met aardrijkskunde, Pabohandboek - Anouk Adang & Marian Blankman
Met De wereld in met aardrijkskunde kunnen (toekomstige) leerkrachten hun leerlingen geografisch besef bijbrengen, waardoor zij de wereld om hen heen beter leren kennen. De uitgave biedt handvatten voor het ontwerpen en geven van goede en boeiende aardrijkskundelessen. De wereld in met aardrijkskunde bestaat uit twee delen, die afzonderlijk van elkaar te gebruiken zijn. In het ene deel staat de didaktiek centraal, waarin aan de hand van vaste bouwstenen studenten leren hoe zij aardrijkskundelessen kunnen vormgeven. Het andere deel richt zich op de inhoud van het vak aardrijkskunde. In vier blokken van drie hoofdstukken worden verschillende thema’s uitgewerkt uit de kennisbasis aardrijkskunde voor de pabo. Ook hier komen de bouwstenen weer terug. Tijdens de boekpresentatie zullen de auteurs de uitgangspunten en keuzes toelichten.
10.30 – 11.00 Nieuwe versie Geowijzer - (Uitgever van) Andreas Boonstra
De vernieuwde Geowijzer verschijnt komende zomer. In deze derde versie van Geowijzer is het vakinhoudelijke deel geüpdatet. De grootste verandering zit in het vakdidactische deel. In dit deel van Geowijzer is het overgrote deel herschreven een aangepast aan de laatste didactische ontwikkelingen. Naast de bekende informatie over het aanleren van een wereldbeeld bij kinderen in het basisonderwijs is er meer aandacht voor kaartvaardigheden. Nieuw zijn de hoofdstukken aardrijkskunde en het jonge kind en aardrijkskunde en taal. Daarnaast is er meer ruimte voor veldwerk. Wat daarnaast op zal vallen in de nieuwe Geowijzer is de toevoeging van meerdere ‘hands-on’ lesvoorbeelden per hoofdstuk in het didactische deel van het boek.
11.00 – 11.15 Koffie & thee
11.15 – 12.15 Onderzoek - Marian Blankman
Wat zeggen kaarten van leerlingen gemaakt van plekken in de eigen omgeving over de verbondenheid met de omgeving? Met welke plekken voelen zij zich verbonden en wat tekenen ze op hun kaarten? Na een presentatie van de resultaten van een verkennend onderzoek op vier basisscholen gaan we zelf een aantal door leerlingen gemaakte kaarten analyseren op dimensies van betrokkenheid.
12.15 – 13.15 Lunch met eventueel een wandeling
13.15 – 14.15 Workshop: Een genuanceerd beeld van Brazilië - Anouk Adang
In een carrousel van activiteiten maken de deelnemers kennis met Brazilië. Het materiaal laat deelnemers kijken vanuit verschillende personages, perspectieven en er wordt een beroep gedaan op verschillende zintuigen en emoties. Op de pabo van Hogeschool Utrecht wordt dit ingezet om studenten te laten zien hoe een genuanceerd wereldbeeld gestimuleerd kan worden. Daarnaast leent het zich voor een nabespreking over werkvormen en eventueel het thema Arm en rijk.
14.15 – 14.30 Koffie & thee
14.30 – 15.00 Toelatingstoetsen - Arie Vonk (10 voor de leraar)
De afgelopen tijd is er veel onduidelijkheid geweest over de status van de toelatingstoetsen voor de poort van de pabo. Worden ze afgeschaft, aangepast of blijven ze toch gehandhaafd? De beide ministers hebben 16 december 2019 in een Kamerbrief aangegeven dat ze de kwaliteit van de instroom van studenten op de pabo willen garanderen en daarmee vast willen houden aan de huidige toelatingseisen (en daarmee: toelatingstoetsen). Benadrukt wordt dat de ondersteuning van aspirant-studenten ter voorbereiding op de toelatingstoetsen verder moet worden geïntensiveerd. Hierover ga ik graag met jullie verder in gesprek
15.00 – 15.30 Rondje inspiratie, vragen, ideeën