Statistieken wereldbevolking met de world-o-meter

In deze opdracht gaan leerlingen individueel of in kleine groepjes het bevolkingsgedeelte van de website world-o-meters onderzoeken. Ze zien de cijfers in ‘realtime’ veranderen en leggen misschien zelf al het verband tussen geboorten, sterfgevallen en bevolkingsgroei. 

De opdracht

  • De leerlingen gebruiken een timer om het aantal geboorten en sterfgevallen in één minuut vast te stellen. 
  • Vervolgens kunnen ze de cijfers extrapoleren en uitrekenen hoeveel mensen erbij komen in een uur, dag, week en jaar.
  • Laat ieder groepje de drie belangrijkste dingen noteren die ze van world-o-meter hebben geleerd. 
  • Bespreek en sorteer de antwoorden klassikaal in sets en bedenk voor elke set een kop om de belangrijkste leerpunten samen te vatten. 
  • De leerlingen gaan vervolgens de andere delen van de website verkennen. Hierbij overleggen ze waarom deze statistieken ertoe doen en hoe ze het dagelijks leven van mensen beïnvloeden. Dit presenteren ze in een verslag.
  • Laat de onderstaande kaart zien en vraag de leerlingen naar de vorm van de continenten. Leg uit dat op deze kaart de afmetingen van de landen zijn aangepast om de omvang van de bevolking weer te geven (in plaats van het landoppervlak).
  • Welke landen en continenten zijn het meest vervormd? En wat betekent het als een land op deze kaart kleiner of groter lijkt dan in een atlas of op een globe? Bespreek het concept van bevolkingsdichtheid (het aantal mensen dat op een vierkante kilometer land woont).
AFBEELDING: WORLDMAPPER.ORG

Leerdoelen

Vakinhoudelijke aardrijkskundige doelen: kennis hebben van de kenmerken en veranderingen van de wereldbevolking, bevolkingsverdeling en -dichtheid; kaarten lezen; analyseren van bevolkingsstatistieken.
Vakinhoudelijke rekenkundige doelen: rekenen met (grote) getallen en percentages, verhoudingen; dataverwerking.

Naar: Tanner, J. & Whittle J., 2020. The Everyday Guide to Primary Geography: Maths.