In een pubquiz hebben ze je als docent aardrijkskunde graag in het team. Wie weet immers waar het grootste deel van de wereldbevolking woont of wat mondiaal de gemiddelde levensverwachting is? Zulke kennis lijkt misschien triviaal, maar is essentieël voor een correct wereldbeeld.
Eind juni nam Geert van den Berg na 35 jaar afscheid van het onderwijs. Als redacteur bij de Geografenkrant (een voorloper van Geografie), voorzitter van de KNAG-afdeling onderwijs, lerarenopleider bij InHolland en de Hogeschool van Amsterdam, medeauteur en eindredacteur van het Handboek Vakdidactiek Aardrijkskunde en de methode BuiteNLand droeg hij in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling van de schoolaardrijkskunde. Welke ideeën over goed AK-onderwijs levert deze rijke ervaring op?
Bij aardrijkskunde tonen docenten vaker audiovisueel materiaal dan bij andere vakken. Een dikke 90 procent doet dat wekelijks, de helft dagelijks. Over de leereffecten was tot voor kort weinig bekend. Een onderzoek op het vmbo laat zien hoe de ene film het geografisch beeld van leerlingen beïnvloedt en een andere film meer effect heeft op hun gedrag. De inhoud doet er dus toe.