In een vierluik belicht Lowie Brink opvallende innovaties in de schoolcartografie uit de afgelopen eeuw. In deze aflevering een wandkaart met een denkbeeldig landschap en een fictieve kaart eronder, bedoeld om aardrijkskundige begrippen aan te leren.
In Geografie november/december 2022 beschreef Lowie Brink hoe Nederlanders het initiatief namen tot de schoolwandkaart van de Zuid-Afrikaansche Republiek (1892). De vondst van diamanten en goud in de jaren 1860 en 70 luidde het einde van de Boerenrepublieken in. De kaart werd nog aangepast, maar was in 1902 passé. Een gevoel van stamverwantschap met de ‘Afrikaner neven’ maakte gaandeweg plaats voor de Nederlandse anti-Apartheidsbeweging.
In Geografie oktober 2022 beschreef Lowie Brink hoe de Nederlands Zuid-Afrikaanse Vereniging een leerboek Aardrijkskunde van Zuid-Afrika ontwikkelde voor de ‘Afrikaner neven’. Wat nog ontbrak, was een schoolwandkaart van Transvaal. In Pretoria pakten twee geëmigreerde Nederlanders, Van Wouw en Oerder, de handschoen op.