Water op het schoolplein

Meer dan de helft van Nederland kan overstromen als de dijken of duinen doorbreken. Daarnaast kunnen hoosbuien of langdurige regen leiden tot lokale wateroverlast. De lessenseries van water op het schoolplein maken leerlingen bewust van overstromingsrisico’s en wateroverlast in de eigen omgeving. Ze zetten leerlingen aan het denken over de kwetsbaarheid van Nederland ten aanzien van problemen door water.

Er zijn twee aparte modules, die gebruik maken van een tekstboek en opdrachtenboek. Daarnaast zijn er veldwerkopdrachten, onderzoeksopdrachten en groepsopdrachten. Het bijzondere aan de methode is de regionale en lokale insteek. De oorzaak, verloop en gevolgen van overstromingen en wateroverlast verschillen namelijk sterk van gebied tot gebied. En de oplossingsrichtingen ook. In beide lesmodules spelen digitale kaarten een grote rol.

Overstromingen

De lesmodule over overstromingen is bedoeld voor 3 havo en 3 vwo. In zes lessen leren leerlingen alles over de oorzaken en gevolgen van overstromingen in hun eigen omgeving, en hoe de overheid overstromingsrisico’s probeert te verkleinen. Daarnaast is er aandacht voor het eigen handelen. Leerlingen leren namelijk wat ze moeten doen als er daadwerkelijk een overstroming plaatsvindt, en hoe ze zichzelf daarop kunnen voorbereiden. De lessenserie is gebaseerd op het proefschrift van Adwin Bosschaart. De overstromingsrisico-atlas staat centraal. Kijk op de kaart voor welke waterschappen de lesmodule beschikbaar is. 

Wateroverlast

De lesmodule over wateroverlast is bedoeld voor 2 havo en 2 vwo. In zes lessen leren leerlingen over hoe hoosbuien ontstaan, en welke gebieden kwetsbaar zijn voor wateroverlast. Ook leren ze welke maatregelen de overheid kan nemen om de kans op wateroverlast te verkleinen, en welke maatregelen ze zelf zouden kunnen nemen. Deze module is op dit moment alleen voor hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier beschikbaar. De atlas wateroverlast is wel al voor meerdere waterschappen gereed. 



In het Noordhollands Dagblad verscheen op 26 augustus 2015 het artikel ‘Mensenlevens redden met aardrijkskunde'.

NH Dagblad - Mensenlevens redden met aardrijkskunde.pdf
Download dit document (232.73 KB)
Winnaar waterinnovatieprijs
water innovatieprijs 2015

De lesmodule 'Hoog water op het schoolplein?' heeft de Waterinnovatieprijs 2015 gewonnen. Zowel de publieksprijs als de juryprijs in de categorie 'Klaar voor de toekomst' gingen naar deze lesmodule. De prijs werd op 30 november 2015 uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst.

De jury oordeelde:

'Het effect van dit sympathieke project is tweeledig. Enerzijds is het een mooie trigger voor de werving van civiel technische studenten. Anderzijds draagt het bij aan de bewustwording van overstromingsgevaar bij hoogwater onder de generatie van de toekomst. De betrokkenheid van jongeren bij hoogwaterveiligheid wordt via de scholen breed uitgezet. Doordat de educatieve boodschap op een speelse manier is verpakt, is het erg aansprekend en toegankelijk. De informatie, die gebruikt is bij de nieuwe waterveiligheidsbenadering, staat centraal in het lespakket. Daarnaast sluit het project goed aan bij de Human Capital Agenda’s.'

Met 34,5 procent van de stemmen won de lesmodule ook de publieksprijs.

Bekijk hier het filmpje (vanaf 1:30) over de lesmodule dat speciaal gemaakt is voor de Waterinnovatieprijs.

De Waterinnovatieprijs wordt ieder jaar door de Unie van Waterschappen uitgereikt aan vernieuwende oplossingen en baanbrekende initiatieven op het gebied van water maken.