Celebrity branding

1 maart 2023
Auteurs:
Gert-Jan Hospers
Universiteit Twente
Dit artikel is verschenen in: geografie maart 2023
Kennis
FOTO: ELOI_OMELLA/ISTOCK
Door zich aan Gaudí te verbinden, kon Barcelona zich profileren als creatieve stad. Op de foto: Gaudí's Park Güell.

Hoe steden met hun beroemdheden omgaan

De Erasmusbrug in Rotterdam, Salzburg City of Mozart, Goethestadt Bad Lauchstädt… Steden pronken graag met beroemde plaatsgenoten om zich te profileren. Celebrity branding levert een stad aandacht, bezoekers en inkomsten op, maar kent ook dillema’s en risico’s. 

Eind 2022 overleden voetballegende Pelé en de voormalige Paus Benedictus XVI. Even stonden de steden waar de beroemdheden een deel van hun leven doorbrachten en begraven werden – Santos respectievelijk Rome – in de belangstelling. Maar ook hun geboorteplaatsen lieten van zich horen. Três Corações, waar de wieg van Pelé stond, eerde hem als zoon van de stad. En ook Marktl am Inn, het Beierse dorp waar Joseph Ratzinger ter wereld kwam, was in rouw. Toen Ratzinger nog leefde, was Marktl am Inn, dat zich vol trots als Geburtsort von Papst Benedikt XVI promoot, al uitgegroeid tot een bedevaartsoord voor katholieken van heinde en verre. Niets voor niets heeft de website van het dorp naast een Duits- en Engelstalige ook
een Italiaanse en Poolse variant.

Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.