Onderwijs

Welkom op de onderwijspagina van het KNAG

In het dagelijks leven is het niet ver zoeken om aardrijkskunde in de praktijk te zien. Overal in het nieuws komt aardrijkskunde naar voren: van orkanen en aardbevingen tot klimaatverandering, van gentrificatie en verstedelijking tot globalisering. Bij het vak aardrijkskunde leren leerlingen over gebieden, dichtbij en veraf, en de samenhang daartussen. Ontdek op deze pagina de nieuwste inzichten, leermethoden en onderwijsprojecten die de dynamiek van geografisch onderwijs weerspiegelen.

Help jij mee aan het advies voor de nieuwe kerndoelen? Het derde tussenproduct voor Mens en Maatschappij is zojuist opgeleverd en die van Mens en Natuur ontvangen we binnenkort. De inbreng van leraren, opleiders en vakspecialisten is cruciaal in de ontwikkeling van de kerndoelen. We waarderen het zeer als je mee wilt kijken! Als je de stukken voor Mens & Maatschappij en/of Mens & Natuur wilt lezen en feedback wilt geven op basis van de adviesvragen, kun je je aanmelden. De feedback ontvangen we graag uiterlijk zondag 24 maart.

In 2024 vindt de GeoWeek plaats van 13 tot en met 24 mei. Nu twee weken lang zodat er meer tijd is om de expedities in te plannen in het lesrooster. Met 89 expedities is de keuze reuze. Via onze sociale mediakanalen worden diverse expedities komende tijd alvast uitgelicht!

De inschrijving voor de GeoExpedities is gestart. Kijk op de kaart om te zien welke expedities bij jou in de buurt zijn.

Handleiding Toekomstdenken

Het College van Rijksadviseurs heeft de Handleiding Toekomstdenken ontwikkeld om vooruit te kijken naar de toekomst van Nederland. Het handboek biedt vier methoden, waaronder het verkennen van de toekomst via tijdlijnen, intergenerationeel ontwerp, het creëren van een 'Museum van de toekomst' en het benutten van het principe 'water en bodem sturend' in ruimtelijke planning. Speciaal voor aardrijkskundedocenten is er een aangepaste versie, ontwikkeld in het kader van het 150-jarige bestaan van het KNAG in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Lees hier meer.

Essaybundel

De essaybundel "Aardrijkskunde in transitie? Vakinhoudelijke perspectieven op de examenprogramma's aardrijkskunde" is nu beschikbaar voor download. In dit verzamelwerk hebben experts hun gedachten gedeeld over wat jongeren tussen 15 en 18 jaar zouden moeten leren in de komende decennia. Tijdens een recente studiedag in maart hebben docenten, lerarenopleiders en curriculumdeskundigen uitgebreid gediscussieerd over de toekomst van het aardrijkskunde-onderwijs voor deze leeftijdsgroep. Als voorbereiding hebben de deelnemers een essaybundel doorgenomen, waarin vakinhoudelijke experts schrijven over diverse thema's zoals klimaatverandering, het Antropoceen, diversiteit, sociale en ruimtelijke ongelijkheid, migratie, Europa en geopolitiek. De volledige essaybundel, inclusief een verslag van de belangrijkste uitkomsten van de studiedag, is nu beschikbaar voor download.