Gouden medaille voor Nederland op de Internationale Aardrijkskunde Olympiade in Hongkong

6 augustus 2019
Auteurs:
redactie
De redactie van geografie.nl
Aardrijkskunde Olympiade
Hongkong
Nieuws
FOTO: FRANS WESTERVEEN
Team NL. Met begeleider Tim en Alice en in het midden Nora, Brecht, Jacobus en Vito.

Voor het eerst sinds 2002 won een Nederlandse student een gouden medaille tijdens de Internationale Aardrijkskunde Olympiade, maar bovenal gingen álle Nederlandse deelnemers met een medaille naar huis en behaalden ze de gedeelde eerste plek met de posterpresentatie.

 

Het Nederlandse team heeft deze week vier medailles gewonnen op de Internationale Aardrijkskunde Olympiade in Hong Kong in China. Brecht Reintsema (17) uit Hengelo werd dertiende van de wereld, dit leverde haar een gouden medaille op (zie kader). Jacobus Petersen (17) Bilthoven won een zilveren medaille met zijn zestiende plek. En Vito Tillart (18) uit Mijdrecht en Nora Schreuder (17) uit Woerden behaalden een bronzen medaille met hun 68e en 75e plaats. Daarmee behoorden de Nederlanders alle vier tot de  beste helft van de deelnemers en vielen zij allemaal in de prijzen!

De Amerikaan Albert Zhang, van de  F.W. Buchholz High School in Florida werd wereldkampioen.

Brecht Reintsema met haar gouden medaille van de iGeo 2019 in Hongkong
Medailleverdeling

Maximaal de helft van het aantal deelnemers aan de olympiade ontvangt een medaille. In dit geval was de verdeling als volgt:
De veertien beste deelnemers ontvingen een gouden medaille, de 28 besten daarna een zilveren en de volgende 42 deelnemers een bronzen medaille.

Er deden 166 middelbare schoolleerlingen uit 43 landen mee. In het landenklassement eindigde Nederland als tiende. Het landenklassement werd aangevoerd door Indonesië (1), de VS (2) en het Verenigd Koninkrijk (3).

Hongkong

De Internationale Aardrijkskunde Olympiade vond plaats van 30 juli tot 5 augustus in Hongkong. De Olympiade bestaat verschillende toetsonderdelen verdeeld over drie wedstrijddagen.

Dag 1: Schriftelijke toets
Dit jaar ging de schriftelijke toets over klimaatverandering en smart-landbouw, oceaanstromen, aardbevingen, zandduinen, globalisering van sociale media, wereldwatervoorraden en waterzekerheid langs de Jordaan. 

Dag 2: Veldwerk
Voor het veldwerk bezochten de leerlingen dit jaar een wijk waar een functiekaart van gemaakt moest worden. Ook werden verschillende ov-verbindingen in kaart gebracht, of eigenlijk meer overgetekend vanaf een bord. Er werd gevraagd om verschillende vormen van kustverdediging te benoemen en vormen van recreatie op de dijk te inventariseren.
Terug op de campus werd het veldwerk uitgewerkt: studenten mochten een deel (naar keuze) herinrichten of herstructureren. Het ontwerp moest uiteraard zo smart mogelijk zijn, met aandacht voor de de lokale cultuurelementen.

Dag 3: Multimediameerkeuzetoets
Veertig multimediameerkeuzevragen variërend van Justin Biebers’ canyon herkennen op een topografische kaart tot bodemdaling in de Mekongdelta en van een bruilofts-haka tot bedreigde talen. 

Tiende bij het landenklassement!

Volgend jaar is de Internationale Aardrijkskunde Olympiade (iGeo) in Istanboel. Meer informatie over de Nederlandse voorrondes vindt u hier: www.aardrijkskunde-olympiade.nl.