KNAG Onderwijsdag 2017 Teachmeet

3 januari 2018
Auteurs:
Mathijs Booden
Universiteit van Amsterdam
onderwijs
Nieuws
FOTO: TIM SCHURING

In 2015 en 2016 was er op de KNAG Onderwijsdag een teachmeet in ronde C, waarbij aardrijkskundedocenten in hoog tempo delen hoe zij hun leerlingen leren en motiveren. In 2017 is de teachmeet voor het eerst plenair gehouden, tijdens de borrel op het eind. Ondanks wat verbeterpunten (het geluid…) leverde dat een spektakel van didactische vernieuwingen, verbreding en verdieping.



Adam Lenaarts (@skandibal) opende met drie voorbeelden voor lesgeven zonder cijfer. Door de evaluatie van toetsen van vragen naar cognitief niveau, door feedback met rubrics, en door evaluatie via Google Forms. Meer weten? Toetsrevolutie.nl of Cijfers geven werkt niet.



Reinier Geurts (@ReinierGeurts) liet zien hoe hij toetst met schetskaarten. Leerlingen krijgen zo de kans om andere vaardigheden te laten zien, zoals kaartproductie en het leggen van ruimtelijke verbanden.



Ilona Wevers laat leerlingen denken in toekomstscenario’s (ze schreef er eerder al over) zoals de Post Fossil City, de ontwikkeling op lange termijn van de Randstad of, dichter bij de leefomgeving, de toekomst van de eigen wijk.



Dirk van der Linden (@dirk_18) vertelde over zijn lessen waarin hij de vluchtelingencrisis aangrijpt om aan burgerschapsonderwijs te doen.



Ook Nick Visser (@Nick_Visser078) laat zijn leerlingen schetskaarten tekenen, en geeft daarbij glasheldere instructies en tal van voorbeelden van hoe goed die kaarten kunnen uitpakken.



Emilie Kingma doet met haar leerlingen uitdagend en doordacht omgevingsonderwijs in Rotterdam. Eerst vooronderzoek in de klas met www.cbsinuwbuurt.nl, dan veldwerk in drie complementaire buurten, afgesloten met een evaluatie in de klas.



Peter Galavazi (@pgalavazi) deelde zijn expertopdracht Brazilië in Crisis: leerlingen gaan in groepjes elk een aspect van de sociale en regionale ongelijkheid van Brazilië onderzoeken – zodat ze onderbouwd kunnen zeggen wat voor beleid er gevoerd zou moeten worden.



Hanneke de Graaff (@degraaff78) werkt met kaarten die design thinking toegankelijk maken. Geen topografische, maar speelkaarten die elke leerling een rol of perspectief geven bij het oplossen van een vraagstuk. Met prachtig materiaal.



Last but not least: Tim Schuring (@Tim_Schuring) met de geografische variant van Escape the Classroom. Verborgen aanwijzingen in de atlas, een kaart puzzelen, plaatsen verbinden – kortom een arsenaal aan geografische vaardigheden die samen naar de oplossing leiden. Met praktische tips voor wie zelf een escape room wil ontwerpen.