Check je plek!
Leefbaarheid is voor leerlingen veraf én dichtbij. Veraf als het gaat om abstracte begrippen zoals sociale cohesie en subjectieve veiligheid, dichtbij omdat het (ook) hun directe omgeving betreft. Een onderzoekend veldwerk in de vorm van een placecheck biedt een goede mogelijkheid om abstracte leerstof te koppelen aan eigen geografische ervaringen van leerlingen.
Het idee van een placecheck is ontstaan in Engelse steden, waar gezocht werd naar een manier om bewoners meer te betrekken bij de verbetering van hun directe leefomgeving. Het moest een methode zijn zonder abstracte begrippen en stedenbouwkundig jargon. En eenvoudig uit te voeren door niet-specialisten: de bewoners en gebruikers van de wijk.
Die aanpak laat zich heel goed vertalen naar activerend veldwerk bij aardrijkskunde. Hoe ziet dat er ongeveer uit?
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten