Curriculum.nu ontwikkelsessie 2: Grote opdrachten
Na aanleiding van de tweede ontwikkelsessies van curriculum.nu geven verschillende aardrijkskundedocenten die ons vak vertegenwoordigen een korte indruk van de ontwikkelingen tot nu toe.
De visiedocumenten van de verschillende ontwikkelteams staan online. Wilt u een reactie meegeven aan de ontwikkelteams? Mail dan naar onderwijs@geografie.nl, het KNAG bundelt alle reacties voor de verschillende ontwikkelteams.
Mens & Natuur
Het ontwikkelteam Mens & Natuur heeft hard gewerkt tijdens de tweede ontwikkelsessie. De eerste klus was om de feedback op de visie te verwerken, alleen dat kostte al een dag. Honderden docenten, betrokkenen en organisaties hebben ons geholpen door antwoord te geven op de consultatievragen. Natuurlijk valt er heel wat te schaven, maar de reacties waren doorgaans positief en bevestigden dat de ingeslagen weg van mijn ontwikkelteam de juiste is. De aangescherpte visie staat inmiddels online op curriculum.nu en vormde de basis voor onze tweede klus: de grote opdrachten. Er zijn vele bronnen en initiatieven die ons hebben geholpen bij het vormen van de de grote opdrachten. De Geo Future School is zo'n waardevol initiatief om mee te nemen alsmede de uitgaven van de nationale wetenschapsagenda.
Maar ja, er moet wel rekening worden gehouden met heel veel richtlijnen, factoren, wensen en verwachtingen van eenieder. Zo is het belangrijk dat er een doorlopend geheel ontstaat tussen het primair en secondair onderwijs en moeten we overladenheid voorkomen. Ik was ook niet verwonderd dat de planning onhaalbaar bleek te zijn en dat het hele traject is verlengd tot april 2019. Ons ontwikkelteam heeft zes toekomstgerichte grote opdrachten weten op te leveren in de beperkte tijd. Dit zijn voorbeelden en omvatten nog niet ons hele leergebied. Jullie terugkoppeling gebruiken we voor de verbetering en ontwikkeling van alle grote opdrachten. Denk je met ons mee?
Mens & Maatschappij
In de periode van 23 tot 25 mei zijn we met het ontwikkelteam Mens & Maatschappij bij elkaar gekomen om het proces van curriculum.nu voort te zetten. Als eerste zijn we bezig geweest met het verwerken van de opmerkingen uit het veld ten aanzien van onze visie, waaronder ook de brief vanuit de vakverenigingen richting de Tweede Kamer. In onze ogen is dit gelukt, maar bij het verwerken van deze opmerkingen bleek weer hoe breed, divers en complex ons vakgebied is. Het vinden van samenhang bleek een ambitieuze taak te zijn in de resterende tijd.
We zijn er dan ook niet in geslaagd om de grote opdrachten (essenties uit het leergebied) concreet uit te werken en hebben in de plaats daarvan een aantal vragen en dilemma’s uiteengezet voor het leergebied. Deze zullen binnenkort ook verschijnen op de website van curriculum.nu en vragen het veld ook om actief met ons mee te denken, zodat zowel de horizontale als verticale samenhang binnen deze essenties goed terugkomt. Als ontwikkelteam zouden we het heel fijn vinden als ook onze aardrijkskundecollega’s willen meedenken hoe we deze grote opdrachten kunnen invullen, zodat we recht doen aan zowel het leergebied als de positie van aardrijkskunde binnen dit leergebied.
Meer informatie vindt u op curriculum.nu.