De AR Sandbox als tool voor onderzoek naar embodied cognition

17 oktober 2017
onderwijs
onderzoek
Nieuws
FOTO: MATHIJS BOODEN

Ilse Koffijberg onderzoekt de didactische waarde van de AR Sandbox, met name de waarde voor leren door embodied cognition

 

De Augmented Reality Sandbox, een bak met zand waarop in real time een hoogtekaart wordt geprojecteerd, leent zich er uitstekend voor om je handen eens goed vies te maken. Al gravend en schuivend creëer je in een mum van tijd een berg, vulkaan of rivier.

Juist dit fysieke aspect maakt de Augmented Reality Sandbox een ideale tool om te kijken naar embodied cognition. Embodied cognition is een framework dat er vanuit gaat dat niet alleen de hersenen informatie verwerken en opslaan, maar ook het lichaam. In extreme vorm verkondigt embodied cognition het omgekeerde van Descartes’ dualisme waarin hij lichaam en geest (denken) scheidt.

Fysieke beweging

Een van de aspecten binnen het framework is het koppelen van concepten en fysieke bewegingen. Wanneer een concept gekoppeld is aan een fysieke actie wordt het concept belichaamd. Voortbouwend op dit koppelingsproces, wordt veronderstelt dat congruentie tussen deze fysieke actie en het concept bijdraagt tot een dieper begrip van het concept.

In ons onderzoek maken leerlingen een deel van het IJsseldal na. Hiervoor krijgen ze kaarten en hoogteprofielen van verschillende plekken in het dal. Daarna mogen ze aan de slag. Door het zand te schuiven en het dal te creëren met hun handen, bootsen ze de gletsjers fysiek na. Hierdoor is het te leren concept en fysieke actie congruent. In een andere conditie wordt een mal gebruikt om het dal te vormen. Hierdoor zijn de bewegingen van de handen en het concept niet meer congruent.

Dus door leerlingen in de Sandbox een landschap te laten namaken, op een dusdanige manier waarbij hun actie overeenkomt met een geologisch proces, proberen we meer inzicht te krijgen over het belang van congruentie in het kader van embodied cognition op leereffecten.

De Augmented Reality Sandbox is dus niet alleen leuk en uitdagend om mee te werken, maar biedt ook genoeg mogelijkheden om onderzoek mee te doen!

 

Het onderzoek loopt nog en we zijn nog op zoek naar klassen die mee willen doen. Je kunt contact opnemen met Ilse Koffijberg of dr. Nico Rutten.

i.j.p.koffijberg@students.uu.nl / 0642216348

n.p.g.rutten@uu.nl / 0302535663