Het nieuwe uit eten
De laatste jaren zijn overal in Den Haag nieuwe restaurantjes verschenen. Niet alleen in de binnenstad, maar ook in buurtwinkelstraten. In die restaurantjes wordt niet gedineerd, maar geluncht. De meest recente trend is ontbijten.
Overal waar je kijkt, kun je opeens ontbijten. Dat kan uitgebreid, met eieren, spek, toast, jus d’orange, thee, koffie en weet ik wat allemaal, maar ook ingetogen of snel: een cappuccino en een croissant. Alles biologisch natuurlijk, dat spreekt.
Twee internationale trends komen hier samen. Het Amerikaanse, het uitbesteden, de luxe, en het mediterrane, het leven op straat. Die laatste trend lijkt op te schuiven naar het noorden. Een sociologische trend in combinatie met een klimatologische verandering? Geen idee, ik verzin maar wat.
De meest recente trend is ontbijten, biologisch natuurlijk
De vraag is natuurlijk: hoe omvangrijk is de niche? Hoe succesvol en bestendig is deze trend? Het antwoord is wat flauw: dat hangt ervan af. Bijvoorbeeld van de ontwikkelingen in de economie: van de ontwikkeling van de welvaart en van de ontwikkeling van de arbeidsmarkt. Een verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt, althans zo luidt de gangbare redenering, leidt tot een toename van het aantal zzp’ers, en daarmee van het aantal potentiële klanten voor deze ontbijt-, lunchen thee, koffie en gebaktenten. Gratis wifi .
Maar hier is inmiddels een tegenbeweging zichtbaar. Het individualisme is uit, het ontmoeten is in. En het genieten. O jee, weer een nieuwe trend. Beeldschermen worden nauwelijks nog gedoogd. Een goed gesprek, een mooi verhaal, daar gaat het om.
Ga met je laptop of iPad maar in de Starbucks zitten.