Hoe een stadskabelbaan Medellín veranderde

10 december 2020
Auteurs:
stadsgeografie
openbaar vervoer
Medellín
Kennis
FOTO: DANIEL VARGAS/UNSPLASH
De kabelbaan in Medellín, Colombia.

Over de voordelen van stadskabelbanen en hoe deze nieuwe vorm van openbaar vervoer de Colombiaanse stad Medellín transformeerde van Escobars drugshoofdstad naar een van de meest innovatie steden van de wereld.

 

Kabelbanen worden steeds vaker ingezet als oplossing om verkeersopstoppingen in grote steden tegen te gaan. Medellín in Colombia zette in 2004 als eerste stad kabelbanen in als vorm van openbaar vervoer. Deze goedkope vervoersoplossing bleek nog een heleboel andere voordelen met zich mee te brengen.

Kabelbanen over de wereld

Tegenwoordig hebben steden als Londen, Caracas, New York en Hong Kong ook stadskabelbanen. Chicago, Mombasa en Jeruzalem en Amsterdam zijn bezig met de ontwikkeling ervan. Tegelijkertijd breiden steden die al kabelbanen hebben het netwerk uit, net zoals we dat kennen bij metro’s.

Goedkoop vervoer

Stadskabelbanen kunnen veel mensen vervoeren terwijl ze weinig plek bezetten op de grond. Omdat ze zo weinig ruimte innemen, blijft er meer ruimte beschikbaar voor andere stedelijke ontwikkelingen. Voor planologen zijn ze daarnaast ideaal om grote topografische verschillen, zoals heuvels of rivieren, te overbruggen. Waar wij dat niet gewend zijn in ons platte landje, hebben veel Zuid-Amerikaanse steden, zoals Medellín, te maken met grote hoogteverschillen binnen de stad. Voor dit soort steden betekent reizen met een kabelbaan een aanzienlijk kortere reistijd.  Waar een bus haarspeldbochten moet nemen, kan een kabelbaan in een rechte lijn naar de bestemming toe.

FOTO: MILO MILOEZGER/UNSPLASH
Op de voorgrond een van de buitenwijken in Medellín, op de achtergrond het CBD. Een kabelbaan zorgt voor een snelle verbinding tussen de twee.

Voor gemeentes zijn stadskabelbanen relatief goedkoop aan te schaffen. Ze zijn goedkoper dan treinen, bussen of metro’s. Ook de aanleg is niet exorbitant duur, omdat er geen tunnels of bruggen voor nodig zijn.

Makkelijke verbinding

Naast de financiële voordelen ten opzichte van andere vormen van openbaar vervoer in steden met hoogteverschillen, zijn er meer redenen voor gemeenten om een stadskabelbaan te overwegen. Ten eerste veroorzaken stadskabelbanen geen geluidsoverlast of luchtverontreiniging, wat een groot voordeel is in dichtbevolkte gebieden.

Ten tweede, omdat de stadskabelbanen relatief goedkoop in aanschaf zijn, zijn deze ook toegankelijk voor de armere bevolking, waardoor zij zich makkelijker kunnen verplaatsen. Zuid-Amerikaanse steden hebben vaak arme wijken aan de stadsrand, die hoger gelegen zijn dan de rest van de stad. De bewoners van deze wijken wonen relatief ver van het stadscentrum. In deze wijken vindt men over het algemeen minder kansen voor werkgelegenheid, educatie en sociale betrokkenheid met de rest van de stad, waardoor ze sociaaleconomisch gezien achterlopen. Deze sociaaleconomische isolatie brengt armoede met zich mee, en dat zorgde voor veel criminaliteit in deze wijken. Door de stadskabelbanen zijn het stadscentrum en de rest van de stad ineens een stuk makkelijker te bereiken, wat zorgde voor economische en sociale ontwikkelingen in deze wijken. Dat had weer effect op criminaliteit: de misdaadcijfers in Medellín in zijn geheel zijn fors gezakt sinds de introductie van de stadskabelbanen.

Toeristische attractie

Tegenwoordig worden stadskabelbanen ook als toeristische attractie gepromoot, dus kunnen ze geld opleveren voor een stad. Wanneer je op internet naar stadskabelbanen zoekt, behoren lijstjes als ‘Top 10 mooiste stadskabelbanen ter wereld’ tot de eerste zoekresultaten.

Dit geldt ook voor Medellín. De stadskabelbaan van Medellín staat op de to-do-list van elke toerist, net als Comuna 13, de eindbestemming van de kabelbaan. Comuna 13 stond bekend om het geweld en was een van de gevaarlijkste wijken van een van de gevaarlijkste steden ter wereld. Echter, nu is de wijk een toeristische attractie, een must-see! Toeristen kunnen veilig wandelen langs de muren met kogelgaten, een waar wonder. Comuna 13 huisvest inmiddels een bibliotheek, veel street-art en zelfs glijbanen die van hoger gelegen straten naar lager gelegen straten gaan.

FOTO: REISEUHU/UNSPLASH
Communa 13, een 'must-see' voor toeristen.

Medellin won in 2016 de Lee Kuan Yew World City Prize en is dus bekroond tot de meest innovatieve stad in 2016.

De voordelen van stadskabelbanen gaan, net als de gondels zelf, twee kanten op. Omdat het snel, goedkoop en gemakkelijk is kunnen bewoners van de buitenwijken makkelijk pendelen naar de stad voor werk en andere activiteiten. En door de mooie uitzichten gaan toeristen de andere kant op, richting de buitenwijken, waar ze geld en levendigheid brengen.

 

Dit artikel is eerder in het engels gepubliceerd op Girugten.