O&L 2024 | 9
Didactiek van de Hoop
Afgelopen twee jaar hebben docenten en onderzoekers een aantal ‘hoopvolle’ lesmaterialen ontwikkeld en uitgetest in de klas. Werkvormen als Dagboek van de toekomst en Waar sta je? zijn verbeterd. De veldwerkopdracht Stad van de toekomst is vereenvoudigd en nu zo ingericht dat je ermee aan de slag kunt in het centrum van iedere kleine of grote stad. Er is ook een nieuwe werkvorm ontwikkeld: Het Museum van de toekomst. Deze is gekoppeld aan de IPCC-klimaatgrafiek. Leerlingen doen alsof ze in het jaar 2100 leven volgens het scenario ‘snelle ontwikkeling’ of het scenario ‘duurzame ontwikkeling’. Ze richten een museum in met objecten uit 2024, die ze voorzien van bijschriften. Denk aan een vliegticket naar Kreta midden in de zomer. Daarover wordt in een duurzame toekomst heel anders gedacht dan in een toekomst vol fossiele energie en sterke temperatuurstijging. Naderhand bespreken ze met elkaar in welke toekomst ze het liefst zouden willen leven en welke stappen ze nu al zien in die richting.
Ook de website over de Didactiek van de Hoop heeft een flinke update gekregen, met uitgebreide informatie over ontwerpprincipes voor hoopvol onderwijs. Zo kun je als docent zelf werkvormen bedenken om leerlingen op een hoopvolle manier naar de toekomst te laten kijken.
Handelsspel
Op LinkedIn kom je soms leuke dingen tegen. Zo deelde Knillis van der Schaaf een Nederlandstalige versie van het educatieve Handelsspel, ontwikkeld door Christian Aid. Het spel geeft leerlingen inzicht in de uitdagingen en ongelijkheden van de wereldhandel. In groepen proberen ze als landen goederen te produceren en te verhandelen, terwijl ze te maken krijgen met beperkte middelen en oneerlijke handelsvoorwaarden. Zo maak je abstracte concepten als ongelijkheid, handel en economische afhankelijkheid tastbaar en bespreekbaar in de klas. Meer informatie over het spel en de toepassing ervan vind je op de website van Christian Aid.
- Nederlandse versie: geografie.nl/wereldhandelsspel-nederlandstalige-versie