Specialty coffee is koffie van hoge kwaliteit. Al brengt Maarten van Keulen van ThissideUp, importeur van specialty, daar graag een nuance in aan. ‘Als je de koffiebonen rijp plukt en de slechte er tussenuit haalt, heb je al snel specialty.’
Minimaal 80 op een totaal van 100 punten moet specialty scoren om zo te mogen heten. Keurders, gecertificeerd door de Specialty Coffee Association (SCA), meten, inspecteren en proeven monsters van elk partijtje elk jaar weer herhaaldelijk, volgens geijkte procedures.
Specialty is kortom: koffie die aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Telers bereiken die score met betere productiemethodes: meer ruimte voor de plant, geen kunstmest maar compost, meer schaduw, andere variëteiten. Chemische bestrijdingsmiddelen worden vermeden of afgebouwd. Daarna: alleen de rijpe koffiebessen plukken en die netjes en gecontroleerd verwerken, drogen en selecteren.
Mindere koffieboontjes gaan door het leven als commodity of gangbare koffie. Die koffie – zo’n 90% van alle teelt – wordt verhandeld tegen prijzen vastgesteld op de New Yorkse koffiebeurs, geregeerd door futures en speculanten. Momenteel ligt de prijs van gewone koffie met ruim 4 dollar per kg vrij hoog, maar er zijn jaren dat de koffieboeren minder dan de helft ontvangen voor hun boontjes.
Telers van specialty coffee (meer dan tachtig) ontvangen 6 dollar of meer per kilogram, met uitschieters naar 100 dollar voor bijvoorbeeld een superieure Gesha uit Panama. Prijzen van specialty worden veel minder geregeerd door de markt. De sourcers van specialty – doorgaans kleine tot middelgrote importeurs in de Verenigde Staten, Azië en Europa – betalen hun producenten liefst goed. Niet alleen vanuit ethische motiven, ook om zich van volgende kwaliteitsoogsten te verzekeren.
Specialty Coffee is geen erkend keurmerk. Je vergewist je vooral van de kwaliteit door te kijken naar herkomst, soort, branding (specialty is per definitie nooit donker gebrand) en branddatum. Hoe meer details, des te groter de kans op echte specialty. Meestal koop je die goede koffie bij een gespecialiseerde branderij. Elke middelgrote stad in Nederland heeft er een en het internet wemelt van branderijen die per postorder versturen.
De markt voor specialty groeit al jaren. Naar verluidt koopt de koffiedrinker in de VS al in een kwart tot de helft van de gevallen specialty coffee. Nederland loopt voorop qua importeurs, ambachtelijke branders en een groeiend aantal hippe koffietentjes met goede koffie.
De Nederlandse consument koopt echter nog altijd liever supermarktkoffie, al dan niet met een logo van Fairtrade of Rainbow Alliance, keurmerken die in weerwil van de suggestie zo weinig aan de omstandigheden en leefbaarheid in herkomstlanden veranderen dat de specialtysector daarop neerkijkt. ‘Hooguit dat de koffieboer een kwartje extra krijgt’, aldus Ronald de Hommel, sinds een jaar of twintig importeur van specialty uit Colombia, via Coffee Quest. ‘Die keurmerken lossen weinig op. Met kwaliteit los je problemen sneller op.’
Wat een kwaliteitsimpuls voor gevolgen heeft, laat de Peruaan Eber Tocto zien op zijn boerderij Churupampa, waar hij een zwembadje liet aanleggen, gevoed door een beekje. ‘Om de andere koffieboeren te tonen dat je voor een goed leven niet hoeft te emigreren naar de stad. Een mooi leven kun je hier misschien wel beter bereiken, door het telen van cafe especial.’