Meer dan een website bij het tijdschrift
Veertien jaar na de scheiding van de websites www.knag.nl en www.geografie.nl zijn ze weer verenigd in de portal www.geografie.nl.
Geografie.nl gaat verder als een portal voor geonieuws, waar – naast de artikelen uit het tijdschrift – de universiteiten hun geografisch onderzoek toegankelijk presenteren in de vorm van opinie- en kennisartikelen en waar plaats is voor het aardrijkskundeonderwijs en nieuws van het KNAG.
Platform
Meer en meer ontstond de behoefte om vanuit Geografie niet enkel te communiceren met de lezers, maar ook anderen aan te spreken: docenten, geo-professionals en geïnteresseerden. Het vak geografie heeft te maken met een almaar verdergaande versnippering in specialismen. De oude website slaagde er steeds minder in om al deze doelgroepen bijeen te houden. De vernieuwde website moet het platform voor uitwisseling worden voor iedereen die zich bezighoudt met aardrijkskunde of geografie.
De Amersfoortse specialisten van Studio Fonkel hebben ervoor gezorgd dat de functies van de twee oude websites plus een aantal nieuwe mogelijkheden geïntegreerd zijn in een moderne vormgeving. De nieuwe website biedt mogelijkheden tot uitbreiding en aanpassing, zodat we weer geruime tijd vooruit kunnen en de digitale toekomst met vertrouwen tegemoet zien.
Geonieuws en opinie
Belangrijk verschil met de oude website is dat geografie.nl aanzienlijk meer geografisch relevante nieuwsitems aanbiedt en dat er meer ruimte is voor opiniërende artikelen. Deze komen op de website soms beter tot hun recht dan in het gedrukte tijdschrift, dat een aanzienlijke productietijd kent. De prikkelende opiniestukken worden deels aangeleverd door webcolumnisten, maar natuurlijk ook door bezoekers van geografie.nl. Lezers kunnen hun reactie mailen aan de webbeheerder, die zorgt voor prompte plaatsing: we belichten graag verschillende standpunten.
Digitaal archief
Een andere belangrijke functie van geografie.nl is die van digitaal archief. Doordat het lezen op digitale apparaten als smartphone en tablet steeds belangrijker wordt, is gekozen voor een andersoortige opmaak. De artikelen vanaf 2014 hebben een beeldschermopmaak gekregen, deels met nieuw illustratiemateriaal. De oudere artikelen krijgen later dit jaar een plek op de site als downloadbare pdf ’s. Wie op dit moment een oud artikel zoekt, kan terecht op www.geography.nl. KNAG-leden hebben vanzelfsprekend toegang tot alle artikelen uit Geografie, niet-leden enkel tot de artikelen ouder dan twee jaar.
Zoeken
Vanzelfsprekend kun je in het zoekvenster het onderwerp of de regio invoeren waarover je iets wilt weten. Je kunt ook op locatie zoeken: klik op de zoekbutton, dan verschijnt een wereldkaartje. Door hierop in of uit te zoomen, kader je het zoekgebied in. Rechts van de kaart staan alle artikelen die daar betrekking op hebben.
Blijf op de hoogte
Op geografie.nl kun je je inschrijven voor twee nieuwsbrieven. De KNAG/onderwijsnieuwsbrief houdt je op de hoogte van ontwikkelingen binnen het onderwijs en de vereniging en van activiteiten. In de geografie.nl-nieuwsbrief worden actuele artikelen en bijdragen op de website onder de aandacht gebracht zodat je ook als je de site niet iedere week bezoekt, op de hoogte blijft.
Partners
Geografie.nl is een initiatief van het KNAG en wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners Universiteit Utrecht en Universiteit van Amsterdam. Nieuwe partners zijn welkom en onder meer de overige universiteiten met opleidingen in de geoof ruimtelijke wetenschappen zijn inmiddels uitgenodigd zich aan te sluiten. Naast een financiële bijdrage leveren de partners content. Geografie.nl heeft zowel in Utrecht als Amsterdam een redactielid. Ton van Rietbergen (UU) en Marco Bontje (UvA) zorgen voor de vertaling van lopend geografisch onderzoek in toegankelijke artikelen. Hiermee hopen we de uitwisseling van kennis en ervaring tussen kennisinstituten en onderwijs te bevorderen. Het KNAG verrijkt de website met verenigingsnieuws en een breed spectrum aan informatie over het aardrijkskundeonderwijs. Op het KNAG-bureau zorgt Florien Willems dat de website wordt bijgehouden en teksten worden geplaatst.