Sinds de jaren 1970 is het aardrijkskundeonderwijs op de basisschool en op de pabo flink veranderd. Het vak maakt steeds vaker deel uit van een groter geheel, waarbij de vakkennis in de verdrukking komt. Maar de maatschappelijke relevantie en de rol van de leerling zijn meer op de voorgrond getreden – althans in de doelstellingen van vak- en leergebied.
Hoe kijken leerlingen tegen de toekomst van ons land aan? Denken ze daarbij ook geografisch? Bijna 1000 leerlingen van 12 tot 15 jaar tekenden een kaart met hun ideeën over Nederland als zijzelf 40-plusser en misschien wel beleidsmaker zijn. De strijd tegen het water gaat handenvol geld kosten en het milieu wordt probleem nummer 1.
Het ministerie van OCW noemt in haar kwaliteitsagenda 2008 zes speerpunten voor de komende jaren: rekenen en taal, uitblinken, burgerschap, professionele ruimte, examens en verbetercultuur. De vakverenigingen werden gevraagd projectvoorstellen te doen. Eén van de gekozen projecten is ‘Rekenen met aardrijkskunde’ van het KNAG.