Atlas van de Toekomst

Hoe denken leerlingen over de toekomstige inrichting van Nederland? Waar wonen in 2040 de mensen en in wat voor soort huizen? Zorgen files nog steeds iedere dag voor overlast? Hoe duurzaam is in 2040 het vervoer? Hoe hebben steden zich aangepast aan klimaatverandering? Allemaal vragen waar we vanuit het vak aardrijkskunde over kunnen nadenken. Door dat te doen maken we ons vak toekomstrelevant.

De opdracht 'Atlas van de Toekomst' is bedoeld voor leerlingen in de onderbouw vmbo, havo en vwo. De opdracht neemt vier lesuren in beslag.

Opdracht

Leerlingen zetten hun toekomstbeeld van Nederland in 2040 in kaart en verbeelden het voor hun eigen woonomgeving. Alle kaarten, tekeningen en collages van de klas worden gebundeld in een ‘Atlas van de Toekomst’.

  • Zie voor een uitgebreide omschrijving van de opdracht en een beschrijvjing van de vier lessen de docentenhandleiding
  • Download de kaart van Nederland, bij voorkeur op A3-formaat printen
  • Voor de eerste les is een kant-en-klare Prezi beschikbaar
  • De vragenlijst die in de opdracht wordt genoemd, was gericht op het wedstrijdelement en is niet meer beschikbaar.

Deze opdracht is gemaakt voor een leerlingenwedstrijd in het kader van het Jaar van de Ruimte (2015). De wedstrijd is afgelopen, maar de opdracht kan nog steeds gemaakt worden in de klas.

Docentenhandleiding Atlas van de Toekomst.pdf
Download dit document (453.21 KB)
Kaart van Nederland - Atlas van de Toekomst.pdf
Download dit document (255.67 KB)

Over de Atlas van de Toekomst

2015 was het Jaar van de Ruimte. Onder het motto 'Wie maakt Nederland' werd vooruit gekeken naar het Nederland van 2040. Het KNAG organiseerde in dit kader de leerlingenwedstrijd ‘Atlas van de Toekomst’.  De leerlingenwedstrijd is geopend tijdens de startbijeenkomst van het Jaar van de Ruimte door minister Schultz en zes leerlingen van CSG Het Streek en hun aardrijkskundedocent. Dit gebeurde symbolisch door op de gong in de Beurs van Berlage te slaan. U kunt het fragment hier terugkijken (vanaf minuut 9 en vanaf minuut 17).

Tussen januari en mei 2015 deden 2,5 duizend leerlingen mee. Zij dienden samen 92 atlassen in. De jury bekeek de beste tien en nomineerde de drie beste Atlassen van de Toekomst. Op 12 juni 2015 tijdens de opening van de Dag van de Bouw is de eerste prijs uitgereikt aan klas B1 van het Melanchthon Schiebroek. De gedeeld tweede plek ging naar klas 2A van het Erasmiaans Gymnasium en klas 3C van Het Hooghuis Heesch. Lees in het juryrapport het oordeel van de jury. Ook kunt u de foto's van de prijsuitreiking terugkijken.

Atlas van de Toekomst - Melanchthon Schiebroek.pdf
Download dit document (3.5 MB)
Atlas van de Toekomst - Erasmiaans Gymnasium.pdf
Download dit document (3.05 MB)
Atlas van de Toekomst - Hooghuis Heesch.pdf
Download dit document (3.83 MB)
Juryverslag - Atlas van de Toekomst.pdf
Download dit document (265.24 KB)

Op basis van de 92 ingezonden atlassen is de brochure gemaakt. Alle atlassen zijn geanalyseerd: wat zijn de ruimtelijke opgaven volgens jongeren? Blossity maakte deze compilatiekaart:

Brochure - Atlas van de Toekomst.pdf
Download dit document (1.81 MB)