Brazilië in crisis

Deze opdracht leent zich voor het eindexamenonderdeel Brazilië en sluit aan bij eindterm D2 Actuele vraagstukken van handreiking schoolexamen havo/vwo (SLO, 2015). Hierin staat opgenomen dat leerlingen in staat moeten zijn om actuele vraagstukken in betreffende ontwikkelingsland (Brazilië) te beschrijven en te analyseren. Doel van deze activerende opdracht: de leerling kan beschrijven en analyseren dat etnische verschillen of ongelijke bezitsverhoudingen bepalend zijn voor de sterke ongelijkheid onder de Braziliaanse bevolking. Om dit te bereiken kan gaan leerlingen in deze opdracht het volgende doen:

  1. Verkennen van sterke contrasten tussen arm en rijk in Brazilië.
  2. Samenwerken met medeleerlingen.
  3. Hanteren de geografische werkwijze.
  4. Werken met (geografische) hoge orde denkvaardigheden: analyseren, evalueren en creëren.
Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.