Rekenen met bevolkingscijfers

Rob Adriaens – Het Streek Lyceum Ede

Het aantal mensen in een gebied is niet steeds gelijk. De bevolkingsomvang verandert voortdurend. Er worden kinderen geboren en er gaan mensen dood. Ook kunnen mensen uit een gebied vertrekken en anderen kunnen er juist gaan wonen. De veranderingen verlopen meestal langzaam, maar kunnen na een aantal jaren wel groot zijn. Zo telde de wereldbevolking in 1950 ongeveer 2,5 miljard mensen. In 2003 was het aantal mensen gegroeid tot ongeveer 6,3 miljard. En de verwachting is dat er rond 2050 bijna 9 miljard mensen op aarde zullen zijn. De bevolkingsomvang zal niet overal in gelijke mate veranderen. Zo groeit de bevolking van de meeste Afrikaanse landen erg snel, terwijl in bijvoorbeeld Rusland de bevolking afneemt. De bevolking van Nederland groeit heel langzaam, net als die van de meeste landen in West-Europa trouwens. Toch is dit niet altijd zo geweest. Ook de samenstelling van de bevolking kan veranderen. Zo zijn er nu in Nederland veel ouderen, terwijl er zo’n 50 jaar geleden juist veel jongeren waren. De samenstelling van de bevolking van een land verandert natuurlijk ook als er mensen uit andere landen komen wonen.

Het onderdeel van aardrijkskunde dat zich bezighoudt met de omvang en de samenstelling van de bevolking noemen we demografie.

Voorkennis

Het is erg handig als leerlingen al een beetje kunnen rekenen in procenten. Het rekenen in promillen lijkt hier erg op. Voor het uitrekenen van bijvoorbeeld de demografische druk is het handig als de klas al eens met formules heeft gewerkt.

Niveau

Opdracht A: klas 1 tl, h, v 
Opdracht B: Klas 1 h, v
Opdracht C: vanaf klas 2 tl, h, v
Opdracht D, E en G: vanaf klas 2 h, v en vanaf klas 3 tl
Opdracht F: vanaf klas 2 v en vanaf klas 3 tl, h

Links:
CBS bevolkingspiramide: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingspiramide

Werkblad-rekenen aan bevolkingscijfers_0.pdf
Download hier de opdrachten
Download dit document (325.53 KB)
Antwoorden-rekenen aan bevolkingscijfers.pdf
Download hier de antwoorden
Download dit document (66.7 KB)