Geen centrale eindexamens in 2020 | Gepland in 2020 | En in 2021? | Voorbereiding op CE 2021 | Recycling CE 2020? | Blik op de toekomst
De AK-examens havo en vwo doen de laatste jaren gaandeweg een iets groter beroep op hogere denkvaardigheden. Ook het vmbo-examen zette in 2016 wat meer in op het leggen van verbanden in nieuwe contexten. Het belang van echt geografisch denken, dat de kern van ons vak vormt, komt daarmee nog nadrukkelijker aan bod. Het maakt de opgaven niet per se moeilijker.
Van elk examen maakt Cito een psychometrische analyse. Deze analyse geeft nuttige informatie over hoe de vragen uitpakken. Via de Quickscan die docenten invullen bij het invoeren van de resultaten komt daarnaast waardevolle informatie binnen van docenten. Hiermee kan een beeld opgesteld worden van de examens.
De gemiddelde kandidaat zal er niet lang bij stilstaan, maar er is een heel proces vooraf gegaan aan het examen dat op zijn of haar tafel ligt. Alle vragen zijn intensief doorgesproken en gescreend op vakinhoud en taal. Er wordt heel wat gewikt en gewogen.
De overschakeling naar een ander examenprogramma vraagt veel van alle betrokkenen. Terugkijkend op het eerste ‘nieuwe’ vmbo-examen overheerst vooral trots dat alle partijen het zo goed hebben opgepakt. Wat vonden de docenten er zelf van?
Afgezien van de commotie rondom de diefstal van examens in Rotterdam was het in 2013 rustig rond de aardrijkskunde-examens vmbo, havo en vwo. Errata bleven uit en de reacties waren overwegend positief. Wel klonk vanuit het veld af en toe de vraag of examens niet anders kunnen.