De grens aan de groei van Schiphol lijkt bereikt: jarenlang was het een onbetwiste ‘motor’ van de Nederlandse economie, nu moet het aantal vluchten structureel omlaag. De kleinste luchthavens van ons land staan ook onder druk, maar juist omdat er te weinig passagiers vertrekken. Toch betekent een eventuele overheveling van vluchten van Schiphol niet per definitie dat regionale vliegvelden de economische ‘hulpmotoren’ worden van Nederland.
In november deden Evert Meijers en Ton van Rietbergen op de opiniepagina van de Volkskrant een oproep aan het kabinet-in-wording om investeringen van het Rijk meer over het land te spreiden. Wat volgde was een hoop getwitter uit alle hoeken van het land. Maar beide geografen wilden zeker ook een inhoudelijk debat met collega’s voeren. Vandaar de plaatsing van een uitgebreider artikel in het februarinummer van Geografie. En daarop kwamen inderdaad reacties binnen. Dit is er één van.
De Nederlandse ondernemerschapskaart is saai: al twintig jaar is er nauwelijks iets veranderd. Hoewel er veel nieuwe ondernemingen bijkomen blijft de ruimtelijke verdeling ervan over ons land in grote lijnen hetzelfde.