Digitale teachmeet

29 maart 2021
Auteurs:
Mathijs Booden
Universiteit van Amsterdam
onderwijs
Nieuws
FOTO: SURFACE/UNSPLASH

Op 18 maart 2021 vond de eerste digitale aardrijkskunde teachmeet plaats. Een groot succes met veel deelnemers. 
 

 

Wat is een teachmeet? Het concept is: docenten die in rap tempo korte presentaties geven van iets dat zij doen met leerlingen dat leuk en leerzaam is. Wat de docenten delen is laagdrempelig en kun je bij wijze van spreken de volgende dag zelf doen in de klas.

Op de digitale teachmeet kwamen negen sprekers en een kleine 140 deelnemers online samen. Daniel Bonder was ceremoniemeester en sloot zelf af met de laatste presentatie. Hieronder lees je kort wat iedereen heeft gedeeld, met linkjes naar het materiaal van de sprekers.

Sander Liem - Actionbound

Sander trapte af met een demonstratie van de app Actionbound. Met Actionbound kun je leerlingen op pad sturen om bepaalde locaties te vinden, wat Sander live demonstreerde door wandelend met de laptop een locatie in zijn eigen achtertuin te zoeken en vinden.
Materiaal

Steven Roosendaal – Landijs en zeeijs

Steven deelde een proef die hij deed om voor leerlingen het verschil inzichtelijk te maken tussen smelten van landijs en van zeeijs. Zo’n proef kan lang duren, dus het is handig om er een opname van te maken en als video te delen. Steven deelde daarom ook de link naar zijn Youtube-kanaal Meester Aardrijk.
Materiaal
Kanaal van Meester Aardrijk

Jessy Faas – Story maps

Jessy liet zien hoe je story maps oftewel verhaalkaarten kunt gebruiken om geografische feiten en concepten over te brengen. Een story map is in feite een soort website die je zelf kunt maken met allerlei kaartenmateriaal en andere bronnen zoals video en tekst, maar je kunt ook een van de vele ‘kant en klare’ story maps gebruiken voor jouw lessen. Jessy heeft daar veel van verzameld op haar site.
Materiaal
Website van Jessy Faas

Tim Schuring – De geografie van corona

Tim gaf een kijkje in praktische opdracht die hij leerlingen laat maken over de corona-pandemie te leren, en voorbeelden van het prachtige geografische materiaal dat leerlingen dan maken, zoals geannoteerde kaarten.
Materiaal

Nick Visser – Retrieval practice

Nick liet zien hoe hij een uiterst krachtige algemeen didactische techniek gebruikt om zijn leerlingen geografie te laten leren en onthouden: retrieval practice. Met een hele reeks aan mogelijke manieren om kennis op te halen, zoals  de sedimentation challenge.
Materiaal

Martijn Schilte – AK draait doorrr!!

Martijn haalt de actualiteit in de klas met ‘AK draait doorrr!!’, door leerlingen zelf het nieuws te laten delen. En passant deelde Martijn ook nog de filmpjeswedstrijd van de Nederlandse Vereniging voor Demografie, waar leerlingen in de prijzen kunnen vallen.
Materiaal
Filmpjeswedstrijd

Sanne Tober – Argumentatieschema’s

Sanne werkt met de sectie Nederlands samen om leerlingen te leren om onderbouwde, logische argumentaties te geven. Met hele gestructureerde opdrachten, die ook voor profielwerkstukken goed van pas kunnen komen.
Materiaal

Knillis van der Schaaf – Cultuur uit je keuken

Knillis liet deelnemers door het huis rennen op zoek naar dingen (eten, voorwerpen, boeken, …) uit verschillende werelddelen. Zo ontdekken leerlingen dat ze vaak al veel connecties in huis hebben met andere delen van de wereld (en het helpt om in beweging te komen tijdens afstandsonderwijs!).
Materiaal

Daniel Bonder – Polarsteps

Tenslotte liet Daniel de web app ‘Polarsteps’ zien waarmee routes met annotatie kunnen worden uitgezet over de hele wereld. Uitstekend toepasbaar voor bijvoorbeeld PO’s over migratie, klimaatverandering en het Amazonegebied, maar eigenlijk voor alles waarbij locatie een rol speelt.
Materiaal

 

Deze teachmeet was een initiatief van Daniel Bonder en georganiseerd door Daniel en Mathijs Booden. Beiden zijn vakdidacticus aan de UvA en docent aardrijkskunde.

15 juni wordt weer een teachmeet georganiseerd, via geografie.nl en onze sociale mediakanalen blijf je op de hoogte.