Dé website voor geowetenschappen en aardrijkskunde
  • Inloggen
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen
Home
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
15 november 2010
Ilona Wevers

Toekomstbeelden van jongeren

Dit artikel is verschenen in: geografie november/december 2010
onderwijs
Kennis
FOTO: TINE BENEKER

Uit onderzoek onder Nederlandse brugklasleerlingen blijkt dat zij hun eigen toekomst zonnig inzien, maar de mondiale toekomst juist overwegend pessimistisch. Aardrijkskunde kan leerlingen helpen een toekomst te creëren waarin zij willen leven.

Wevers - Toekomstbeelden van jongeren.pdf
Download dit document (681.12 KB)
Pagina afdrukken
Delen op social media:

Gerelateerde artikelen

15 november 2010
Tine Béneker Rob van der Vaart

'In ons onderwijs verkennen we andere culturen'

Finse, Nederlandse en Duitse jongeren hebben een redelijk open houding en zijn geïnteresseerd in de wereld. Maar het eigen belang en dat van hun land gaat vóór dat van een groter geheel. Aardrijkskunde biedt kansen voor discussie en verdieping.

onderwijs
1 mei 2011
Emiel Mulder Tjerk van der Schaaf Marianne Boogaard

De wereld aan je voeten

Aardrijkskunde als basis voor vervolgstudie, reizen en begrijpen.

onderwijs
1 mei 2012
Jan Karkdijk

Mysteries in de klas

Leren denken met aardrijkskunde, een bewerking van Thinking Through Geography van David Leat, is niet meer weg te denken bij aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs. Veel AK-docenten werken met activerende werkvormen als Welk Woord Weg? en Taboe. Onderzoek in bovenbouwklassen van de havo wijst uit dat ‘mysteries’ leerlingen significant beter leren denken.

onderwijs

Redactie
redactie [at] geografie [dot] nl
Copyright

Partners

geografie.nl wordt beheerd door het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). Het KNAG is er voor alle geografen, docenten aardrijkskunde en voor diegenen die zich met het vakgebied geografie (aardrijkskunde) verbonden voelen.

KNAG
info [at] knag [dot] nl
030 4100510
KvK 40532103

Lid worden of lidmaatschap opzeggen

Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Statuten

Alle rechten voorbehouden
© KNAG 2025