Didaktiek van de Hoop
Tien ontwerpprincipes voor hoopvol aardrijkskundeonderwijs
Veel jongeren maken zich zorgen over klimaatverandering. De Didactiek van de Hoop probeert leerlingen via allerlei werkvormen het besef te laten ontwikkelen dat een betere wereld mogelijk is en dat zij daarin een rol kunnen spelen.
Informatie over klimaatverandering die leerlingen krijgen op school en via de media, leidt vaak tot sombere gevoelens over de toekomst. Meer dan de helft van de jongeren maakt zich zorgen. Een vijfde ervaart zelfs klimaatstress, wat zich uit in een gespannen gevoel en soms zelfs slapeloosheid. De Nederlandse pedagoog Micha de Winter stelde in 2017 dat jongeren hoop nodig hebben in deze tijden met somber nieuws over grote vraagstukken zoals klimaatverandering. ‘Als je als kind níet hoopvol naar de toekomst leert kijken, als je níet leert zien dat er voor jou een rol is weggelegd en dat er iets positiefs van je verwacht wordt, is de kans groot dat je bij de pakken neer gaat zitten en dat je verdrietig, bang, boos of wanhopig wordt.’
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten