Didaktiek van de Hoop

17 januari 2025
Dit artikel is verschenen in: geografie 2025 | 1
Onderwijs & Lesmateriaal
onderwijs
Kennis
FOTO: TIM FAVIER
Het Museum van de toekomst op de KNAG Onderwijsdag, met objecten uit 2025. Boven de toekomst volgens scenario ‘snelle ontwikkeling’; onder volgens scenario ‘duurzame ontwikkeling’.

Tien ontwerpprincipes voor hoopvol aardrijkskundeonderwijs

Veel jongeren maken zich zorgen over klimaatverandering. De Didactiek van de Hoop probeert leerlingen via allerlei werkvormen het besef te laten ontwikkelen dat een betere wereld mogelijk is en dat zij daarin een rol kunnen spelen.

 

Informatie over klimaatverandering die leerlingen krijgen op school en via de media, leidt vaak tot sombere gevoelens over de toekomst. Meer dan de helft van de jongeren maakt zich zorgen. Een vijfde ervaart zelfs klimaatstress, wat zich uit in een gespannen gevoel en soms zelfs slapeloosheid. De Nederlandse pedagoog Micha de Winter stelde in 2017 dat jongeren hoop nodig hebben in deze tijden met somber nieuws over grote vraagstukken zoals klimaatverandering. ‘Als je als kind níet hoopvol naar de toekomst leert kijken, als je níet leert zien dat er voor jou een rol is weggelegd en dat er iets positiefs van je verwacht wordt, is de kans groot dat je bij de pakken neer gaat zitten en dat je verdrietig, bang, boos of wanhopig wordt.’ 

Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.