Kerndoelen

Binnen het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn voor aardrijkskunde de leergebieden Mens & Natuur en Mens & Maatschappij het meest relevant. Goede afstemming is daarbij essentieel. Per leergebied hebben ontwikkelteams nieuwe conceptkerndoelen geformuleerd. Over de nieuwe kerndoelen wordt al langer nagedacht en aan gewerkt (van Onderwijs 2032 in 2014, Curriculum.nu tot de huidige Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s.). De vakverenigingen zijn daar in de loop van de tijd steeds meer bij betrokken.

De ontwikkeling van Mens & Natuur en Mens & Maatschappij liet wat langer op zich wachten, omdat de Tweede Kamer eerst wilde focussen op basisvaardigheden. Na oplevering van de conceptkerndoelen in november 2024 heeft de Tweede Kamer verder besloten dat het aantal kerndoelen minder zou moeten zijn, waardoor er nog een extra slag gemaakt moest worden. Na de fase van beproeven in het voorjaar van 2025 wordt deze slag naar verwachting in het najaar van 2025 afgerond. 

Het KNAG zet zich in om de docenten, lerarenopleiders, vakinhoudelijke experts bij de curriculumvernieuwing te betrekken en er over te informeren. En met hun feedback kwaliteit te borgen zodat leerlingen met de juiste aardrijkskundige kennis en vaardigheden beslagen ten ijs komen van po naar vo, naar de bovenbouw, maar ook al een goede basis hebben voor het vervolgonderwijs, in hun latere beroep en natuurlijk in de maatschappij. En leraren goed met de stof uit de voeten kunnen, zowel wanneer deze binnen een leergebied als binnen aardrijkskunde als vak gegeven wordt.