Kerndoelen
Binnen het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn voor aardrijkskunde de leergebieden Mens & Natuur en Mens & Maatschappij het meest relevant. Per leergebied zijn nu ontwikkelteams bezig om nieuwe kerndoelen te formuleren. Daar wordt al langer over nagedacht en aan gewerkt (Onderwijs 2032 en Curriculum.nu). De vakverenigingen worden daar steeds meer bij betrokken.
De ontwikkeling van Mens & Natuur en Mens & Maatschappij laat wat langer op zich wachten, omdat de Tweede Kamer eerst wilde focussen op basisvaardigheden. Nadeel van niet gelijktijdig ontwikkelen, is dat afstemming tussen en inpassing binnen de leergebieden pas achteraf of hooguit in de laatste fase kan plaatsvinden. Verder heeft het ministerie zogenoemde referentiekaders ruimte en tijd laten ontwikkelen, zie de website van het slo. Deze bieden handvatten om de politieke, historische, culturele, economische, demografische en voor aardrijkskunde onmisbare fysische invalshoek binnen de leergebieden en vakken te verbinden. De twee referentiekaders zijn samen ook dienstbaar aan het geheel van de mens- en maatschappijvakken in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De referentiekaders worden nu als input meegegeven aan het ontwikkelteam Mens & Maatschappij. Voor aardrijkskunde is het verder essentieel dat er goede afstemming is met het leergebied Mens & Natuur.
Het ontwikkelen en uittesten van kerndoelen kost twaalf tot achttien maanden, waarna ze definitief worden. De conceptkerndoelen voor Mens & Natuur en Mens & Maatschappij zijn eind 2024 gepubliceerd. Ze zijn hier te downloaden en in te zien.
Fase van beproeven
Nu volgt de fase van beproeven. Tijdens deze fase wordt gekeken naar de verwachte bruikbaarheid in de onderwijspraktijk.
Wil jij met je school mee doen?
Door mee te doen aan de fase van beproeven krijg je als school en onderwijsprofessional alvast een idee hoe de kerndoelen (en uitwerkingen) van deze leergebieden eruit komen te zien. Tijdens de regiobijeenkomsten, die in maart 2025 gaan plaatsvinden, krijg je daarnaast volop gelegenheid om vragen te stellen, je mening te delen en van gedachten te wisselen met andere scholen uit de regio. Zo wordt er gezorgd dat er een goede definitieve set conceptkerndoelen aan het ministerie van OCW aangeboden kan worden en dat alle scholen straks goed voorbereid aan de slag kunnen. Kijk op de website voor meer informatie.