Examenprogramma's

Vakvernieuwingscommissie

Het officiële traject met de vakvernieuwingscommissie is in het najaar van 2024 van start gegaan. Deze commissie zal gedurende twee jaar het examenprogramma aardrijkskunde actualiseren voor alle leerwegen, vmbo, havo en vwo. Meer hierover kan je lezen op de website van slo

Tijdens drie periodes wordt feedback opgehaald via een advieskring, waarbij het KNAG een belangrijke rol heeft. Om deze input te verzamelen, organiseren we adviesrondes.

De drie adviesperiodes zijn globaal gepland van:
•         24 januari – 23 februari 2025
•         10 juli – 24 september 2025
•         half februari – eind maart 2026 (exacte begin- en einddatum van de periode waarin je feedback kunt geven, volgt nog).

Over de eerste feedbackronde (24 januari-23 februari 2025) heeft Hans Palings dit artikel geschreven in Geografie.

Op dit moment (van 10 juli tot 24 september 2025) loopt adviesronde 2. De adviesvragen gaan in deze ronde over het raamwerk en een selectie eindtermen aardrijkskunde. Je kunt je nog hiervoor aanmelden, zie het formulier helemaal onderaan deze pagina. Je ontvangt dan de stukken en een link om je feedback te geven. Je kunt dit tot uiterlijk 24 september 2025 doen.

Jouw bijdrage is van groot belang voor een toekomstbestendig examenprogramma. Doe mee en geef je op via het formulier onderaan. Als je dit al voor een eerdere ronde hebt gedaan, hoef je het niet opnieuw te doen, je krijgt in dat geval vanzelf bericht om ook mee te doen aan een volgende ronde.

 

Essaybundel

Aardrijkskunde in transitie? Vakinhoudelijke perspectieven op de examenprogramma's aardrijkskunde

In het kader van het 150 jarig jubileum heeft het KNAG in maart 2023 een studiedag gehouden en een essaybundel samengesteld over de toekomstige examenprogramma’s aardrijkskunde. Vakinhoudelijke experts hebben hun visie geven op vragen als:

Wat zouden jongeren van 15 tot 18 jaar moeten leren bij aardrijkskunde in de komende decennia? Hoe ontwikkelen geografie en samenleving zich en wat betekent dit voor de inhoud van het schoolvak?

Zij schrijven onder andere over klimaatverandering, het antropoceen, natuur, geografieën van jongeren, diversiteit, sociale en ruimtelijke ongelijkheid, migratie, Europa en geopolitiek.

Op de studiedag zelf zijn docenten, lerarenopleiders en curriculumdeskundigen met elkaar in gesprek gegaan en ontwierpen zij verder aan een inhoudelijk koers.

Bundel en studiedag vormen input voor toekomstige curriculumvernieuwingen van de examenprogramma’s vmbo, havo en vwo. Deze zijn hieronder deze pagina te vinden.

KNAG-Essaybundel-def.pdf
Download dit document (13.47 MB)
KNAG-Essaybundel-def-los.pdf
Download dit document (13.99 MB)