Eerste NK GEObattle smaakt naar meer

14 juni 2018
Auteurs:
Kevin van Huët
Redacteur bij DEGEOGRAAF.com
GEObattle
Hengelo
Nieuws
FOTO: KEVIN VAN HUËT

Een globe voor in de klas, de Bosatlas van het Nederlandse voetbal, blinkende medailles en bovenal de eer van eerste nationale kampioen ooit: er stond heel wat op het spel bij het NK GEObattle. Voor één middag was de G-vleugel van het Twickel College in Hengelo omgetoverd tot een geografisch strijdtoneel, waar twaalf basisschoolteams met elkaar streden om de nationale titel.

Dat de teams, allen vier achtstegroepers sterk, over geografisch inzicht beschikten was op voorhand al duidelijk. Allemaal hadden ze immers in hun eigen regio de lokale GEObattles gewonnen voordat ze zich in Hengelo konden wagen aan de finale. Die finale bestond uit zes verschillende opdrachten: een ontwerpopdracht en vijf battle-opdrachten.

Voor de ontwerpopdracht kregen de leerlingen een uur de tijd om een waterpark te ontwerpen. Ieder groepje kreeg een geprinte kaart met een gebied dat moest worden heringericht. Met behulp van onder andere gekleurd papier, stiften, linialen, verf en klei waren de mogelijkheden oneindig. Dat bleek ook wel toen de eerste groepen na een korte uitleg van start gingen. Sommigen startten direct met intekenen, anderen gingen eerst in beraad voor een plan van aanpak. Naast het bouwen van de maquettes moesten de gemaakte keuzes worden gedocumenteerd en toegelicht op papier.

Kolkata
FOTO: KEVIN VAN HUËT
Basisschool De Wegwijzer uit 's Gravenzande is bezig met de water(schaps)battle, waarbij de teams met behulp van virtual reality aan de slag moeten met watervraagstukken.

Ook in het lokaal ernaast was het kwik behoorlijk aan het stijgen. Niet alleen omdat de zon volop het lokaal verlichtte, maar ook omdat er steeds vier teams druk bezig waren met de battles: korte opdrachten waarbij samenwerken, geografisch inzicht en algemene en geografische kennis de belangrijkste eigenschappen zijn tot succes. De eerste was Geoguessr, een opdracht die je online ook zelf kunt spelen. Aan de hand van Google Streetview kregen de leerlingen afbeeldingen te zien van willekeurige locaties, die ze vervolgens met een digitale speld aan de juiste plek op de wereldkaart moesten koppelen. Hoe dichter de geplaatste speld in de buurt van de daadwerkelijke locatie lag, hoe meer punten de teams konden scoren. ‘Je moet goed naar het landschap kijken’, vertelt het team van de Tracisiusschool uit Rotterdam. ‘Soms zie je bijvoorbeeld bergen of de zee, of kun je aan bepaalde gebouwen zien waar een bepaalde plek zou kunnen zijn.’

Bij een andere battle zijn de teamleden van basisschool De Widerode uit Wierden druk bezig hun atlas- en kaartvaardigheden te etaleren. ‘Welke stad ligt precies 50 kilometer ten noorden van Eindhoven?’, luidt een van de vragen. De vraag is amper gesteld of de leerlingen, allemaal gekleed in het rood-wit, beginnen druk door de atlas te bladeren op zoek naar de juiste kaart. ‘De manier waarop je zoekt is erg belangrijk. Je bespaart veel tijd als je eerst nadenkt over welke kaart je nodig hebt, in plaats van dat je zomaar gaat bladeren’, merken ze terecht op. Bij de tafel ernaast wordt weer om heel andere kwaliteiten gevraagd. Daar liggen tientallen foto’s te wachten tot de leerlingen ze per land sorteren. ‘Volgens mij is dit de vlag van Litouwen’, wijst een leerling van De Esch uit Borne naar een van de foto’s. En ja hoor, weer een punt.

NK GEObattle 2018

Bekijk hierboven een uitgebreid foto-overzicht het eerste NK GEObattle! Bron: Kevin van Huët.

Docenten en begeleiders van de teams worden zo veel mogelijk geweerd uit de battle-lokalen. ‘Zo worden de leerlingen niet afgeleid of gestoord tijdens de opdrachten’, vertelt organisator Frans Westerveen. ‘Het gaat ontzettend goed met de GEObattles. Drie jaar geleden zijn we hier in Hengelo met het initiatief gestart en inmiddels verspreidt het zich door heel het land', geeft Frans aan. En het plafond is nog niet bereikt. ‘We hopen dat steeds meer scholen zich aanmelden en lokale GEObattles zullen organiseren. Het liefst zijn we in iedere provincie vertegenwoordigd’, vertelt Frans. ‘De ambitie is dat we een NK kunnen organiseren waar tussen de twintig en veertig teams aan meedoen. We hopen dat we daarmee een beetje kunnen bijdragen aan het promoten van aardrijkskunde, dat is erg belangrijk.’

Een andere opdracht, de water(schaps)battle, draagt daar zeker aan bij. Met behulp van een virtual realitybril moeten de basisschoolleerlingen aan de slag met een watervraagstukken. Eén leerling draagt de bril. Wat hij of zij ziet wordt met een beamer geprojecteerd in het lokaal. Samen met de andere teamleden moet, aan de hand van landschapskenmerken, worden achterhaald wat er is gebeurd aan de oevers van de Vecht. Want waarom liggen de woonboten bijvoorbeeld op het droge?

Met de battles kunnen de groepen punten verdienen. En terwijl de jury in beraad is over de ontwerpopdrachten verzamelen de finalisten zich in de centrale ruimte van de school, waar weerman en meteoroloog Dennis Wilt college geeft over het veranderende klimaat. Uiteindelijk gaat basisschool De Esch uit Borne de boeken in als eerste winnaar van het NK GEObattle. En dat het niet de laatste winnaar zou zijn is iedereen het over eens: het eerste NK GEObattle smaakt naar meer!

 

Hieronder vind je een uitgebreid video-overzicht van het eerste NK GEObattle! Wil je met jouw VO-school een GEObattle organiseren? Schrijf je dan in voor de lokale GEObattles. Ook in 2018-2019 is er weer een NK! Het inschrijfformulier is hier te vinden.