Eurovisie Songfestival: glitter, glamour en geopolitiek

13 december 2024
Dit artikel is verschenen in: geografie 2024 | 9
geopolitiek
Europa
Kennis
BEELD: DESIGN BRIDGE AND PARTNERS AND STARLIGHT CREATIVE
Het beeldmerk van Eurovisie 2023, dat in Groot-Brittannië werd gehouden namens het door oorlog getroffen Oekraïne, ‘waarbij de kracht van muziek wordt gevierd om mensen samen te brengen, met 160 miljoen harten die als één kloppen’.

Het borrelt alweer in de media. We gaan in mei naar Zwitserland, maar Joost Klein blijft thuis. Wordt het Snollebollekes Rob Kemps, Anouk of Racoon? 

 

De zes landen die de aanzet gaven voor de Europese eenwording, waren in 1956 samen met Zwitserland ook de initiatiefnemers van het Eurovisie Songfestival. Het evenement wasaltijd institutioneel gescheiden van de politieke Europese integratie. Het begon als een technisch experiment: de live, simultane, transnationale televisie-uitzending zoals we die nu kennen, was in de jaren 1950 een mirakel. Toch overheerst de mythe dat het festival voortkomt uit naoorlogse vredesinitiatieven, mede doordat veel landen de EU-slogan ‘in verscheidenheid verenigd’ als leidraad nemen met varianten als ‘open up’, ‘come together’, ‘building bridges’ en ‘celebrate diversity’. Ze weven een verhaal van saamhorigheid, inclusie en openheid. Sinds vorig jaar is er een vast thema, ‘united by music’. Het festival draagt daarmee in feite zelf een statement van integratie uit: het één zijn van verschillende culturen, de Europese identiteit. 

Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.