Goede treinvoornemens 2017

14 december 2016
Auteurs:
Marco Bontje
stadsgeograaf, Universiteit van Amsterdam
openbaar vervoer
Nederland
Opinie
trein
FOTO: SHIRLEY DE JONG/FLICKR

Ja, ik ben er ook zo een die vier dagen per week van huis naar werk en terug treint. De vijfde dag werk ik thuis, dat scheelt, maar die vier dagen draag ik mijn steentje aan de spitsdrukte bij. In de spits heen en in de spits terug, dat zou natuurlijk ook anders / slimmer kunnen, maar daarvoor zou niet alleen ikzelf maar ook mijn werkgever de werkdagen anders moeten plannen. Of ik zou toch weer eens wat dichter bij mijn werk moeten gaan wonen, maar daarvoor zou Amsterdam en omgeving eerst wat minder duur moeten worden; waar nog bij komt dat ik prima woon waar ik nu woon (Alkmaar, toch jammer dat daar nog geen universiteit is).

Ik beken: ook ik klaag vaak genoeg over NS en/of ProRail. Over te volle intercity’s, die te vaak langzaam aan moeten doen achter een vertraagde stoptrein of om andere niet altijd duidelijk gecommuniceerde redenen te laat zijn. Maar misschien zijn zo langzamerhand de grenzen van wat het Nederlandse spoornet aankan toch wel bereikt. De treinen kunnen niet veel langer worden, hoger dan een dubbeldekker gaat ook niet lukken, en veel meer treinen per uur kunnen er vooral in en om de Randstad niet meer bij, als je ze niet in een eindeloze treinenfile wilt laten boemelen.

Wat kunnen wij zelf doen om de treinreis wat aangenamer te maken? Wij is dan dus: woon-werkreizigers, studenten en anderen die om welke reden dan ook in spitstijd menen de trein te moeten nemen. Hierbij wat goede treinvoornemens voor 2017. Is je trein altijd vol? Neem eens een trein eerder of later, als het voor je eerste afspraak op werk / studie / school etc. niet uitmaakt. Geen afspraken vandaag of kan het ook online? Werk of studeer eens een dag thuis als het mag van je baas of studie. Moet je toch echt in die volle trein zijn? Blijf eens wat minder massaal in dat benauwde halletje bij de deuren hangen. Laat iedereen die er uit wil eerst even rustig uitstappen, dan is er ook weer wat meer plaats voor de instappers. En spring niet last-second tussen de deuren, dicht is dicht, dan staan we ook niet met zijn allen op jouw kamikazeactie te wachten.

En kan de NS misschien toch ook nog iets doen? Als treinen niet meer langer, hoger, of vaker kunnen, en er geen nieuwe sporen meer bij passen in het volgebouwde Nederland, zit er nog maar één ding op: schaf de eerste klasse af, waar altijd nog wel ruimte is die wij tweedeklassers maar wat graag zouden gebruiken!

Over de auteur
Bontje

Marco Bontje is stadsgeograaf aan de Universiteit van Amsterdam en vertegenwoordigt de UvA in de webredactie van www.geografie.nl.