O&L G01 2024

1 januari 2024
Dit artikel is verschenen in: geografie 2024 | 1
Onderwijs & Lesmateriaal
onderwijs
Nieuws

Handleiding Toekomstdenken in de klas

We staan voor grote transities (klimaat, energie, landbouw, economie) waarvan de oplossingsrichtingen niet eenduidig te voorspellen zijn. We zullen ons dus moeten bekwamen in toekomstdenken. Zo pleit het College van Rijksadviseurs (CRa) ervoor honderd jaar vooruit te kijken, om vervolgens terug te redeneren: wat moeten we nu wel of juist niet doen? 

Vanuit de toekomstmethoden die het CRa heeft verzameld, is samen met de Universiteit Utrecht en het KNAG een Handleiding Toekomstdenken voor aardrijkskundedocenten gemaakt. Deze bundelt vier methoden om langetermijndenken mee te nemen in de les. Want leerlingen zijn de beslissers van de toekomst. Samen kunnen we een gedeeld beeld ontwikkelen van de keuzes die nodig zijn voor een toekomstbestendig Nederland. 

Een van de methoden is je proberen voor te stellen hoe toekomstige generaties zullen kijken naar ons heden. En dan hun belangen meewegen in het heden. Een andere insteek is: een object maken voor het ‘museum van de toekomst’. Lees meer op de website.

Leren met het CBS

Op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek vind je twee lessen om leerlingen van groep 7 en 8 te laten zien wat data en statistieken betekenen in onze maatschappij. Op zoek naar data over de bevolking en Op zoek naar data met Daan, over gegevensverzameling in de eigen woonwijk, statistieken en nepnieuws. Met deze lessen leg je duidelijk een link met de basisvaardigheid rekenen/wiskunde en digitale geletterdheid. Jammer dat de link met aardrijkskunde niet wordt genoemd!