O&L 2023 G04

1 april 2023
Dit artikel is verschenen in: geografie april 2023
Onderwijs & Lesmateriaal
onderwijs
Nieuws

Esri

Esri ontwikkelde een aantal internationale lespakketten tijdens het KNAG-lustrumjaar. Leerlingen uit Nederland én ver daarbuiten kunnen hiermee op een moderne en interactieve manier aan de slag met belangrijke vraagstukken die in Nederland spelen. 

Een van deze vraagstukken is hittestress. Afgelopen zomers zijn er veel hitterecords verbroken. Het lespakket Hittestress ontdekken op de kaart gemaakt door Mitchell Verkroost, gaat hier verder op in en is een echte aanrader! In de les voor de onderbouw ontdekken leerlingen waarom het warmer wordt in Nederland. Ze onderzoeken een stedelijk hitte-eiland en maken een kaart. 

In de les voor de bovenbouw ontdekken leerlingen niet alleen waarom het steeds warmer wordt in Nederland, maar ook wat de gevolgen hiervan zijn en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze hier zo weinig mogelijk last van hebben. Tijdens deze les onderzoeken ze stedelijk hitte-eilanden, maken ze kaarten en presenteren ze de resultaten in een storymap. Een leuke, interactieve manier om leerlingen meer te leren over hitte eilanden en het maken van kaarten.

Naast dit nieuwe lespakket is De stikstofcrisis op de kaart nu ook in het Engels beschikbaar en daarmee bijvoorbeeld ook te gebruiken op internationale scholen. 

Bouwen aan de Afsluitdijk en de Marker Wadden

Het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Waterbouw heeft allerlei lesmateriaal ontwikkeld voor het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Geografie speelt daarin vaak een grote rol. Zo krijgen leerlingen in een module over de Afsluitdijk de opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vier ontwerpen voor de dijk uit te werken. Ze buigen zich over het verhogen en verstevigen van de dijk, de aanleg van sluizen en pompen om het waterpeil te beheersen, de nieuwe vispassage en de opwekking van energie op en bij de dijk. 

In een andere module zijn leerlingen betrokken bij de aanleg van de Marker Wadden. Na onderzoek starten ze met bouwen en krijgen steeds conclusies voorgeschoteld op basis van de gemaakte keuzes. Met die informatie kunnen ze hun keuzes nog bijstellen voordat de werkzaamheden echt van start gaan. Je kunt als docent je leerlingen bij iedere les zelfstandig laten werken of in groepsverband, zodat ze met elkaar kunnen brainstormen en er mooie interactie ontstaat.

De game Maak de wereld laat zien hoe land wordt gecreëerd. Leerlingen varen bijvoorbeeld virtueel met een sleephopperzuiger om gewonnen zand en slib elders op te spuiten en zo een eigen eiland te creëren. Gaandeweg worden de levels steeds uitdagender, met grotere projecten, en is het de kunst tegen zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk tot stand te brengen.

Waterwolven: spel over droogte

Vroeger was het een van mijn favoriete spellen voor in de klas: Weerwolven. Nu heeft Marloes Pauw een aangepaste versie gemaakt die eigenlijk nóg leuker is. Het spel gaat over droogte en is bedoeld voor de onderbouw vo en bovenbouw po. Het bestaat uit drie delen. Eerst bespreek je klassikaal wat droogte eigenlijk is en hoe waterschaarste kan ontstaan. Wie gebruiken er allemaal water en heeft iedereen evenveel recht op water als er tekorten ontstaan? Vervolgens ontdekken leerlingen in het spel Waterwolven dat een eerlijke verdeling van water niet eenvoudig is. Ze krijgen een rol toegewezen in het team ‘brave boeren en burgers’ of in het team ‘waterwolven’. De waterwolven proberen stiekem zo veel mogelijk water te gebruiken. De taak van de brave boeren en burgers is dan uit te vinden wie de waterwolven zijn. Lukt het de brave boeren en burgers genoeg water over te houden voor iedereen? De les besluit met een discussie over de waterverdeling bij droogte.