Deze serie geeft alvast een inkijkje in een aantal workshops en excursies waaraan je kunt deelnemen tijdens de Onderwijsdag op woensdag 6 april a.s. Deze aflevering gaat over de mini-excursie BC103.
Onderwijsdag – sneak preview [7]: excursie De slimme stad
Slimme verkeerslichten, je mobieltje opladen op een zonnebank en afvalcontainers die weten wanneer ze vol zijn. Intelligente technologie kan steden veiliger, schoner en leuker maken. Maar er is ook argwaan. Wat gebeurt er met al die verzamelde data? Hoe kijk jij ernaar en wat vertel je je leerlingen?
Steden over de hele wereld blijven groeien en nieuwe wereldsteden ontstaan in snel tempo. De verwachting is dat in 2030 60% van de wereldbevolking in de stad woont. De steden zijn aantrekkelijk: er is veel werkgelegenheid, de medische voorzieningen zijn goed en een stad bruist van de culturele bedrijvigheid. Maar er is ook een keerzijde: files, toenemende luchtvervuiling, minder sociale cohesie en het gevoel van veiligheid neemt af. Wat kunnen we leren van het verleden? Hoe zullen onze steden er in de toekomst uitzien, maar vooral hoe houden we onze steden leefbaar?
De technologische ontwikkelingen gaan heel snel – denk aan 5G, sensoren, drones en geavanceerde netwerken. Is het mogelijk dat we met deze nieuwe technologie onze steden leefbaar kunnen houden?
Maar wie bepaalt de toekomst van de stad? Of wie controleert onze toekomstige digitale stad? Zijn dat de grote technologiebedrijven als Cisco, Google en Facebook? En wat is de rol van de burger in de stedenbouw? Hoe zit het met privacy of wordt George Orwells ‘Big Brother is watching you’ werkelijkheid?
Maar wie controleert onze toekomstige digitale stad?
Deze mini-excursie staat in het teken van Smart Cities. Wij bezoeken het Internet-of-Things Stadslab van de gemeente ’s-Hertogenbosch en bekijken buiten wat en hoe er gemeten wordt in de openbare ruimte. We gaan het hebben over de voordelen, maar uiteraard ook met een kritische blik.
Bekijk hier alvast de clip over de Slimme spoorzone in Den Bosch.