Deze serie geeft alvast een inkijkje in een aantal workshops en excursies waaraan je kunt deelnemen tijdens de Onderwijsdag op woensdag 6 april a.s. Dit gaat over deelsessie C04.
Onderwijsdag - sneak preview [2]: Vragen stellen bij beeld en verhalen
Het is dinsdagochtend, het 1e uur en langzamerhand druppelt klas H2b het lokaal binnen. Je begroet ze bij de deur. De meesten schuiven onderuitgezakt op hun stoel. Vandaag gaat het over vulkanisme. Dan laat je ze de foto zien. Enorme rookwolken. En golfers die doodgemoedereerd een balletje staan te slaan. Wat is dit???
Er gebeurt iets in het lokaal, leerlingen zijn getriggerd door de foto. Welke vragen ga je ze stellen om hun nieuwsgierigheid verder te prikkelen? Vraag je ze iets over de golfende mannen op de voorgrond, over de vulkaanuitbarsting erachter? Hoe zij kunnen zien dat de foto niet in Nederland is genomen? Of wil je weten welke persoon zij zouden zijn op de foto en waarom ze voor die persoon kiezen? Allerlei didactische keuzes die je als docent moet maken in je les. Door beelden en verhalen in het lokaal te brengen, komt de wereld van buiten naar binnen.
Kijkvragen
Beelden spelen een belangrijke rol in het aardrijkskundeonderwijs. Foto’s van ver en dichtbij maken leerlingen nieuwsgierig, roepen verwondering op.
Beelden zijn in zichzelf verhalend. Maar ze gaan pas leven als je de juiste vragen stelt aan je leerlingen en het verhaal achter de foto zich ontvouwt. Je kunt ze ook uitdagen om zelf vragen te stellen en hen zelf het beeld te laten ontdekken.
In deze workshop laten we enkele concrete voorbeelden zien van beelden die geschikt zijn om te gebruiken in de klas en op welke manier je de leerlingen naar deze beelden kunt laten kijken. Een techniek die voorbij zal komen is bijvoorbeeld hoe je kijkvragen stelt.
Vierslag
Ook verhalen zijn van waarde voor het aardrijkskundeonderwijs. Er zijn veel jeugdboeken die gaan over aardrijkskundige onderwerpen. Een mooie kans om met je collega Nederlands samen te werken. In de workshop gaan we in op het belang van verhalen in het bijbrengen van geografisch besef. Door vragen te stellen over het verhaal komt het tot leven. Er zijn allerlei technieken die je als docent kunt inzetten om de vragen te formuleren. Bijvoorbeeld de geografische vierslag, waarmee je verdieping in de les kunt aanbrengen.
Een mooie kans om met je collega Nederlands samen te werken