Aardrijkskunde olympiade gewonnen door Jacobus Petersen

8 juni 2019
Auteurs:
redactie
De redactie van geografie.nl
onderwijs
Nieuws
De vier winnaars met de twee begeleiders voor de internationale geografie olympiade.
Van links naar rechts(boven): Vito, Jacobus, Brecht en Nora
Onder: Alice Peters, Tim Schuring

De 26ste editie van de Aardrijkskunde Olympiade bij Hogeschool Zeeland in Middelburg heeft vier winnaars opgeleverd. Jacobus Petersen van het Christelijk Gymnasium Utrecht mag zich de beste aardrijkskunde leerling van Nederland noemen. Twee tweede prijzen gingen naar Nora Schreuder (veldwerkprijs, Minkema College Woerden) en Vito Tillaart (theorieprijs, Veenlanden College Mijdrecht) en de iGeo-prijs ging naar Brecht Reintsema (het Twickel College Hengelo).

 

Deze vier winnaars vertegenwoordigen Nederland op de 16e Internationale Geografie Olympiade (iGeo), het WK Aardrijkskunde, dat van 30 juli tot en met 5 augustus 2019 gehouden wordt in Hongkong).  Teams uit vijftig landen nemen aan deze prestigieuze wedstrijd deel.

Uit de bijna zevenduizend leerlingen uit heel Nederland die meededen aan de voorronde, bleven er uiteindelijk zestien over die zich kwalificeerden voor de eindronde. Deze werd van 4 tot 7 juni verzorgd op Hogeschool Zeeland, university of applied sciences, in Middelburg. Met een grote veldwerkopdracht verdiepten de finalisten zich hier in de maatregelen die kunnen worden genomen om de kans op een overstroming in Middelburg verkleinen. Welk deel van Middelburg kan overstromen? Welke historische waterkeringen heeft de stad? Welke kritieke infrastructuur is er? Hoe kan het laaggelegen gebied van de 'badkuip van Ritthem' preventief worden geëvacueerd? Wat zijn goede shelterlocaties voor de bevolking  uit deze wijk? De antwoorden op deze en meer vragen moesten de kandidaten verwerken in een PowerPointpresentatie van maximaal twaalf dia’s. De voorzitter van de veldwerkcommissie, Frederik Oorschot, was onder de indruk van de prestaties van de leerlingen. 'Deze leerlingen hebben, zonder een eerdere kennismaking met de problematiek, in korte tijd een geweldig resultaat geboekt.'

Naast de veldwerkopdracht hebben de leerlingen tijdens de nationale eindronde ook een kennistoets gemaakt, met dit jaar vragen over klimaatverandering, het Nord-Stream project en de cartografische weergave van de uitkomsten van de landelijke verkiezingen. Een Engelstalige multimediameerkeuzetoets, bestaande uit veertig meerkeuzevragen met video’s, animaties, kaarten en diagrammen waarin de breedte van het vak aardrijkskunde werd getoetst, vormde het derde en laatste onderdeel van de finale.

Behalve het serieuze gedeelte van de aardrijkskunde olympiade was er ook tijd voor ontspanning. Op donderdagavond werden de leerlingen meegenomen door studenten van de Hogeschool Zeeland voor een gezellige avond in het bruisende centrum van Middelburg. Op vrijdagochtend was er een excursie door het gebied rond Middelburg. Op die manier kreeg niet alleen het competitieve element aandacht, maar was er ook ruimte voor het sociale gebeuren, dat een minstens zo belangrijk onderdeel van de olympiade is.

In het bijzijn van hun ouders en docenten aardrijkskunde hebben de winnaars hun prijzen in ontvangst genomen. Voor elke finalist waren er certificaten en attenties.

 

De Aardrijkskunde Olympiade wordt ondersteund door bijdragen van Hogeschool Zeeland, het ministerie van OCW, Noordhoff Uitgevers De Bosatlas, ThiemeMeulenhoff De Geo, ASML, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool van Amsterdam, Universiteit van Amsterdam, SLO, de Unie van Waterschappen, Wetenschap in Beeld, de Vakvereniging Fysische Geografie, Radbout Universiteit Nijmegen, NHL Hogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, Fontys, het Kadaster, CITO, het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG), Alcarta atlas, Van Hall Larenstein en Kunst in Kaart.