Nieuwe website: Leren denken met aardrijkskunde

8 oktober 2019
Auteurs:
redactie
De redactie van geografie.nl
onderwijs
Nieuws
FOTO: TIM MOSSHOLDER/UNSPLASH

Sinds kort is de geheel vernieuwde website lerendenkenmetaardrijkskunde.nl in de lucht. De oude website gaf de gebruiker een klein voorproefje van de boeken Leren denken met aardrijkskunde en Meer leren denken met aardrijkskunde. De nieuwe website biedt leraren meer. Het is namelijk een vrij toegankelijk digitaal platform met kant-en-klare leren denken opdrachten die leraren gratis kunnen downloaden en desgewenst gemakkelijk aanpassen voor hun eigen klassen. Naast leerlingenmateriaal is er bij elke opdracht een uitgebreide docentenhandleiding met praktische aanwijzingen.

De nieuwe site bevat in de huidige versie bij de start een zestal compleet uitgewerkte opdrachten: levende kaart, welk woord weg, taboe en een drietal mysteries. Twee van de zes opdrachten stonden niet in één van beide boeken. De auteurs zullen komende tijd het aantal opdrachten uitbreiden met nieuwe opdrachten, maar ook met succesvolle vernieuwde opdrachten uit beide boeken, zoals die van Pedro Morales die de grens van Mexico naar de VS wilde oversteken. Daarnaast worden leraren en lerarenopleiders uitgenodigd zelfgemaakte varianten voor publicatie op de site aan te bieden.

Ook voor wie meer wil weten over het effect op kennis en motivatie van leerlingen die lessen leren denken met aardrijkskunde volgden, biedt de nieuwe site informatie. In een rubriek ‘Literatuur en onderzoek’ staat meer dan op de oude site en in beide boeken samen. Het is bij sommige onderzoekpublicaties zelfs mogelijk artikelen te downloaden, wat onder meer handig is voor student-onderzoekers.

Kortom, het is alleszins de moeite waard eens op deze vernieuwde site rond te neuzen en één of meer opdrachten in de klas uit te proberen.

Leraren die de opdrachten afgelopen jaren gebruikten melden dat de opdrachten leerlingen motiveren en (geografisch) leren denken.