Deze serie geeft alvast een inkijkje in een aantal workshops en excursies waaraan je kunt deelnemen tijdens de Onderwijsdag op woensdag 6 april a.s. Deelsessie B07.
Onderwijsdag – sneak preview [6]: Sociaal, geograaf en fan van NLT!
Het schoolvak Natuur, Leven en Technologie (NLT) biedt docenten aardrijkskunde, ook sociaal geografen, een uitgelezen kans om samen te werken met pure bètavakken. Maar hoe zit NLT in elkaar, wat voor modules zijn er zoal en hoe pak je de samenwerking aan? In deze deelsessie helpen we je op weg!
Vakoverstijgend leren is hip. Als geografen begrijpen we waarom: de wereld laat zich niet vatten in één discipline. Vandaar dat aardrijkskunde van oudsher al een interdisciplinair vak is. We verbinden theorieën uit de sociale en geesteswetenschappen met theorieën uit de natuur- en aardwetenschappen. Ons thuis is het fysieke thuis, de place en space waar het leven plaatsvindt.
Een les over honger in Afrika ten zuiden van de Sahara is bij uitstek geografisch. Het gaat over gebieden en de relaties daartussen. Maar die relaties zijn onbegrijpelijk zonder een goed beeld van de geschiedenis van het continent. Waar honger een biologisch fenomeen is, kun je de eraan ten grondslag liggende droogte niet begrijpen zonder kennis van natuur- en scheikunde. Honger is een vraag naar hoeveel en in welke verhoudingen en daarmee is enig gevoel voor wiskunde vereist.
Die interdisciplinaire grondhouding en vakkennis van fysische én sociale processen maken aardrijkskundedocenten bij uitstek gekwalificeerd om les te geven in het moderne vak Natuur, Leven en Technologie, kortweg NLT. Je gebruikt hierbij modules van de Vereniging NLT, maar je mag daarnaast ook zelf modules ontwikkelen. Met je bèta-collega’s stel je een programma van toetsing en afsluiting (pta) samen, dat je samen geeft. Elke collega geeft die modules of delen daarvan, die passen bij zijn of haar achtergrond en interesse.
De invoering van of aansluiting bij NLT op school is een sociaal proces. Het vraagt om de juiste chemie in een team en begint vaak bij een paar collega’s. Met openheid en aandacht verspreidt het zich als een sneeuwbal door de school. Het is een avontuur dat leraar en leerling verrijkt en een kans om de positie van het vak aardrijkskunde binnen en buiten de school te versterken. Daarmee is het een springplank voor nieuwe projecten op het vlak van vakoverstijgend leren.
We nemen in deze deelsessie de kaders van NLT door, bekijken een paar gecertificeerde modules, bieden ondersteuning en stimuleren netwerkvorming voor het opstarten en/of verder ontwikkelen van NLT op jouw school.
In Geografie september 2021 verscheen eerder een artikel over NLT en geografie.