Media en ruimtelijke bewustwording

Introductie 

In media komen vaak geografische onderwerpen aan de orde. De keuze van het onderwerp, de berichtgeving, kaarten, grafieken en taalgebruik zijn van invloed op de beeldvorming. Terwijl de overheid groot inzet op stedelijke en sociale verbeteringen, blijven kranten vooral schrijven over de problemen. De artikelen bevatten niet enkel sensatieverhalen, maar bevestigen wel voortdurend een negatief beeld en dat werkt door. 

Relatief nieuw is het dekoloniseren van het aardrijkskundeonderwijs. Het huidige aardrijkskundeonderwijs geeft een eurocentrisch beeld mee aan leerlingen. Niet-Europese perspectieven worden vaak weggelaten en verschijnselen buiten Europa worden vanuit Europese waarden beoordeeld. De impact van kolonisatie is dus ook nu nog zichtbaar. Dekolonisatie van het vak aardrijkskunde gaat dan ook over het uitbannen van de aanhoudende koloniale machtsrelaties, die vandaag de dag nog invloed hebben op de maatschappij. 

In de klas

Ook in de klas is het leuk en leerzaam om berichten uit diverse kranten over de eigen woonplaats te verzamelen. Leerlingen kunnen zelf artikelen zoeken of vooraf gezochte artikelen bespreken en vergelijken op inhoud en taalgebruik. Vervolgens kunnen ze bespreken welk beeld er blijft hangen van hun woonplaats en in hoeverre dat verschilt van de eigen beleving.

In Geografie staan regelmatig artikelen over beeldvorming in de media of de politiek over gebieden en ruimtelijke vraagstukken en over dekoloniseren van het aardrijkskundeonderwijs.

Nederlanders lopen rond met een achterhaald beeld van ontwikkelingslanden. Leraren hebben de kans dat te veranderen, vindt mediaonderzoeker en sociaal geograaf Mirjam Vossen.
Rotterdam-Zuid heeft een reputatie van misdaad en verval. Terwijl de overheid groot inzet op stedelijke en sociale verbeteringen, blijven kranten vooral schrijven over de problemen.
• Het KNAG, de geografische wetenschappen en het aardrijkskundeonderwijs hebben hun wortels in de koloniale tijd. Bezinning op dat verleden is nodig om tot dekolonisatie van kennis te komen.